Sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT59-3042
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.01.2019 - 25.02.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.03.2019 - 31.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän historiaa, rakenteen, toimintaperiaatteet, palvelujen tuottamisen tavat ja keskeisen lainsäädännön pääpiirteet
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen ajankohtaiset haasteet asiakkaiden, palvelujen järjestämisen, tuotannon ja talouden näkökulmista
Sisältö (Opintojakso)
- hyvinvointivaltion ideologia ja sen kehittyminen
- keskeisen lainsäädännön ohjaavat periaatteet
- sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvonta
- julkisen politiikan keinot ja palvelujärjestelmää ohjaavat julkiset politiikat
- palvelujärjestelmän rakenne ja palvelujen tuottamisen vaihtoehdot (julkinen/yksityinen/kolmas sektori)
- sosiaali- ja terveydenhuollon talouden keskeiset käsitteet ja kysymykset
- palveluintegraation, väestön ikääntymisen, asiakaslähtöisyyden, teknologian, palvelujen digitalisaation, medikalisaation, monikulttuurisuuden ja rahoituksen aiheuttamat haasteet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolion palauttaminen: portfolion tehtävät arvioidaan numeraalisesti kokonaisuutena. Portfolion täydentäminen: ensimmäinen täydennys= 1.uusinta
toinen täydennys= 2.uusinta.
Vertaisarviointi tehtävän teossa ja verkkokeskustelu sisältyvät kurssin suoritusvaatimuksiin.
Itsearviointi ja palaute:
Kaikki tiimissä tehdyt tehtävät palautetaan portfoliomuotoisena samassa palautuksessa sille varattuun palautusalustaan Tabulassa. Tehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, verkkokeskustelu, verkkoluentoja, itsenäinen opiskelu, portfoliotyöskentely tiimeissä.
Kontaktiopetus: Orientaatio ja aloitusluento (läsnäolo välttämätön) ja
Portfolio/kirjallinen raportti.
Oppimateriaalit
Terveyspalvelut:
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Niemelä, M. et al. (2015) Terveydenhuollon muutokset -Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press.
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/98488/Terveydenhuollon%20muutokset_2015.pdf?sequence=1
Sosiaalipalvelut:
Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) (2014) Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Vastapaino.
Ikonen, E-R. (2015) Kehittyvä kotihoito
Ihalainen, J. (2016) Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet. (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
MUU kirjallisuus
• Niemelä, P. (2010) Hyvinvointipolitiikka. Helsinki: WSOYpro.
• Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014) Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
• Muu kurssilla esiin tullut materiaali ja itsenäisesti haettu ajankohtainen materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin kokonaisuus 3 op = 81 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole mahdollisuutta kirjatenttiin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylemmän tason asiat eivät toteudu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa. Lähteitä on käytetty minimi määrä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvä
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Lähteiden käyttö sujuvaa ja monipuolista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävä
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyjen arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Aktiivinen ote verkkokeskusteluihin. Osaa pohtia ilmiöitä monipuolisesti. Toimii ryhmän oppimista tukevasti. Oheismateriaalia on käytetty laajasti ja analyyttisesti.