Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT58-3043
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.11.2018 - 06.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2019 - 24.02.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
Sisältö (Opintojakso)
arvot ja teorialähtökohta
arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
etiikan teoreettisia lähtökohtia
erilaiset ihmiskäsitykset
asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma
ihmisoikeudet, ikäetiikka ja tasa-arvo
tilanne-etiikka, asiakastilanteiden etiikka ja kulttuurietiikka
eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
ammattieettiset ohjeet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Muistilappu-ryhmätentti 13.2.2019, uusintatentti 1. yksilötenttinä vk:lla 12.2019 examissa ja uusintatentti 2. vk:lla 16.2019 examissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerisesti arvioitu muistilappu-ryhmätentti 0-5
Uusintatentit yksilötenttinä examissa
Ryhmätehtävien tekeminen (=Soveltavat toiminnot) tehtävänannon mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä-, seminaari- ja itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. (sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY
ja oheismateriaalina Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Lisäksi tunneilla osoitettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 3 op = 81 t
Sisällön jaksotus
Opetuksen osat:
Osa 1 : Teoria: muistilappu-ryhmätentti ks. yllä
Osa 2 : Soveltavat toiminnot: Orientaatiotunnilla esitetyt tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti. Korvaavia tehtäviä ei ole. Mikäli tehtävä / tehtäviä on hylätty, opiskelijan tulee osallistua toisen toteutuksen soveltaviin toimintoihin kokonaisuudessaan. Tehtävistä kirjataan suoritukseksi Soveltaviin toimintoihin yhteinen hyväksytty / hylätty.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei ole
Kansainvälisyys
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutuksen opiskelijoille.
Pakollinen läsnäolo aloituskerralla orientaatiotunnilla sekä orientaatiotunnilla esitettävien soveltavien toimintojen tunneilla. Soveltavien toimintojen pienryhmätehtäviin 100% osallistuminen.Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatiotunnin yhteydessä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: ei ole palauttanut annettuja tehtäviä/ osallistunut opintojaksolle tai osaaminen ei yllä ykkösen tasolle.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.