Skip to main content

Forest Management on Special Areas (5 cr)

Code: 6M00BH60-3006

General information


Enrolment period
02.05.2019 - 16.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.09.2019 - 25.10.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Manne Viljamaa
Person in charge
Petri Keto-Tokoi
Course
6M00BH60

Objectives (course unit)

The student:
- knows the limitations concerning special areas as well as related information sources and practises
- is able to plan the silvicultural measures taking place in such an area in a way suitable for the particular conditions and its special value
- is able to utilize different digital sources and surveys about special areas in the planning of forest management

Content (course unit)

Planning and carrying out silvicultural measures, nature management and harvesting in special areas, for example in planned and built areas, recreational forests, areas of special scenic value, historical sites, protected areas and in places with valuable natural features or protected species. Planning harvesting in areas demanding special harvesting techniques e.g on islands, and areas with storm devastation. Nature management and restoration in in different habitats. Game and landscape management in silviculture. Utilization of digital and other sources of information.

Location and time

Toteutetaan TAMKin pääkampuksella ja maastokohteilla 23.9.- 1.11.2019

Exam schedules

Tentti 1.11.2019 klo 12.15-15.00

Assessment methods and criteria

Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Tentti 50%
Tutoriaalityöskentely 20%
Maastoharjoitus 30%

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus
harjoitukset
tentti
raportti/työselostus leimikonsuunnitteluharjoituksesta
retkeilyt ja niillä tehtävät harjoitukset
itsenäinen verkko-opiskelu

Learning materials

Toteutuksen tabulapohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2011. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Saatavissa: http://www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/Julkaisusarjat/Sivut/Metsataloudenjulkaisut.aspx
Metsähallitus. 2004. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Edita Prima Oy. Luku 7. Maiseman huomiointi metsätaloudessa. ss. 61-79. Saatavissa: www.metsa.fi/sivustot/metsa/fi/ajankohtaista/Julkaisut/.../Ympäristöopas.pdf

Student workload

Lähiopetus 80 h
Maastoharjoituksen teko 8 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 40 h

Content scheduling

Ensimmäinen jakso viikot 39-41 painottuvat erityiskohteiden erilaisiin tyyppeihin ja niitä koskeviin säädöksiin ja toimintakäytäntöihin. Toinen jakso, viikot 43 ja 44 painottuu metsänhoidon ja puunkorjuun toteutukseen näillä kohteilla. Toisen jakson aikana tehdään leimikonsuunnitteluharjoitus 22.10. ja se puretaan 29.10. maastossa.

Completion alternatives

Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti tabulan kautta.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole.

Practical training and working life cooperation

Ei ole

International connections

Ei ole

Further information

Opiskelijoiden on osallistuttava kurssin avaukseen ja maastoharjoituksen tekoon ja purkuun. Opiskelijoiden on osallistuttava vähintään 70% maastoretkeilypäivistä.
Aloitrustutoriaali 23.9.2019
Kurssin avaus ja ohjelman esittely 23.9. klo 15.15.-16.00
Maastoharjoitus 22.10. ja sen purku 29.10.2019
Maastoretkeilyt 30.9., 1.10., 3.10., ja 10.10.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistu tutoriaaleihin tai jättää muistiinpanot tekemättä eikä tee niistä ohjeiden mukaista korvaavaa suoritusta.
Opiskelija ei osallistu 70% maastoretkeilyistä. Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa, retkeilyillä ja tutoriaali-istunnoissa. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutoriaali-istuntoihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa, tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistu 70% maastoretkeilyistä. Opiskelija ei osallistu maastoharjoituksen tekemiseen tai sen purkuun tai saa hylätyn arvosanan maastoharjoituksesta.. Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen.

Go back to top of page