Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H-331-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 02.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2019 - 10.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Opintojakso
3H-331

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla syvennetään markkinoinnin osaamista ja perehdytään markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija toteuttaa itsenäisesti tai vaihtoehtoisesti opiskelijaryhmässä markkinoinnin käytännön suunnittelu- tai muun tehtävän.

Opiskelija
- osaa selittää, mitkä ovat markkinoinnin johtamisen osa-alueet ja kuinka markkinoinnin suunnittelu on osana yrityksen strategista suunnittelua ja johtamista
- osaa toteuttaa ja arvioida markkinointisuunnitelmia
- osaa seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- osaa soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä otetaan huomioon suunniteltaessa markinointia?
Miten seurata markkinoinnin tehtokkuutta ja kannattavuutta?

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

2. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävien palautusajankohta marraskuun lopussa. Markkinointiprojektiin liittyvät esitykset kolmella viimeisellä lähiopetuskerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät (2 op) sisältää lähiopetukseen ja sen aineistoihin liittyviä tehtäviä sekä itsenäistä tiedonhakua (4 arvioitavaa tehtävää). Opiskelijat palauttavat tehtävät teoriaosuuden loputtua viimeistään marraskuun lopussa. Arviointi perustuu vertaisarvioon ja opettajan arvioon (vastausten laatu sisällön ja lähteiden osalta). Tabulassa tehtävät kerrottu tarkemmin.
Käytännön markkinointiprojekti raportteineen, 3 op. Arvioinnissa huomiota projektin vaativuuteen, opiskelijan osoittamaan luovuuteen, onnistuneeseen raportointiin ja saavutettuihin tuloksiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Opiskelijalähtöiset vierailijat tai vierailut ja esitykset pienryhmissä
- Tuntiharjoitukset ja luentoja tukevat tehtävät (4 arvioitavaa tehtävää)
- Yritykselle toimeksiannosta laadittava käytännön markkinointiprojekti

Oppimateriaalit

Itsenäistä tiedonhakua ja tunnilla ilmoitettuja aineistoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät ja lähiopetus n. 20 tuntia luokassa ja itsenäistä työtä n. 30 tuntia.
Markkinointiprojekti: ohjatut työskentelytunnit ja esitystunnit n. 18 tuntia, itsenäinen/ryhmän työskentely 60 tuntia.

Sisällön jaksotus

Aluksi teoriaosuus tehtävineen ja tämän jälkeen markkinointiprojektin toteuttaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tehtävät voi korvata tenttimällä kaksi kirjaa (toinen markkinoinnin johtamisesta ja toinen markkinoinnin erityisalueesta). Kirjat hyväksytettävä opettajalla. Tentti tenttiterraariossa kirjastossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysvierailijoita ja työelämälähtöisiä tehtäviä sekä markkinointiprojekti.

Kansainvälisyys

Kansainvälinen vierailijaluennoitsija mahdollinen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osoita riittävää markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen osaamista.
Molemmat osiot sekä markkinoinnin teoria että markkinointiprojekti että tulee suorittaa hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.

Siirry alkuun