Tutkimus- ja kehittämisprojekti (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3H-311-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2019 - 02.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarmo Pösö
- Jarmo Koivuniemi
- Pietro Albanese
- Opintojakso
- 3H-311
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija perehtyy työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämisprojektin tekemiseen.
Opiskelija
- osaa toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen projektina
- osaa käyttää projektinhallinnan menetelmiä myös muissa projekteissa.
PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija
- osaa tehdä projektisuunnitelman
- osaa suunnitella projektin aikataulun, resursoinnin ja kustannusbudjetin
- osaa Microsoft Project -ohjelmiston perusteet
- osaa toteuttaa, ohjata ja päivittää projektin
- osaa kirjoittaa projektin loppuraportin.
TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET
Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- osaa laatia tutkimussuunnitelman
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä ja muita tarvittavia mittareita
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä ja juridisia kriteerejä
- osaa kirjoittaa tutkimusraportin.
LAADULLINEN TUTKIMUS
Opiskelija
- osaa määritellä laadullisen tutkimuksen perusominaisuudet
- osaa kuvata tavallisimpia laadullisen tutkimusaineiston keruumenetelmiä
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
- osaa kuvata tapaus- ja toimintatutkimuksen periaatteet.
MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS
Opiskelija
- osaa määritellä määrällisen tutkimusaineiston keräämiseen liittyvät periaatteet
- osaa muokata kerätyn määrällisen tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa kuvata määrällisen tutkimusaineiston jakaumia, tutkia ryhmien välisiä eroja ja ominaisuuksien välisiä yhteyksiä
- osaa tulkita tilastollisten menetelmien tuloksia ja tuntee tilastollisen päättelyn periaatteen
- osaa hyödyntää tilasto-ohjelmaa.
Sisältö (Opintojakso)
Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mikä projekti on ja mitä se sisältää?
Miten tutkimus tehdään projektina?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
1. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitetaan erikseen kunkin osan opetuksen yhteydessä. Uusintatentit sopimuksen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: hylätty/suoritettu, oppimispäiväkirja tai tentti
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 30%, harjoitukset ja tentti.
Projektinhallinta ja -raportit: 0-5; paino 30%.
Käytännön tutkimusprojekti: 0-5; paino 40%.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Harjoitukset
Päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)
Tentti
Projektityöskentely
Harjoitustyö
Oppimateriaalit
Tutkimustyön perusteet: Mäntyneva, Heinonen & Wrange - Markkinointitutkimus.
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Projektinhallinta: Pelin - Projektinhallinnan käsikirja (soveltuvin osin, useita painoksia).
Lehtonen, Lindholm, Simonen, Korpinen (2010) Projektisalkun hallinta. Edita
Kussakin osassa muu ilmoitettava tai jaettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja -ohjaus n. 90 h. Opiskelijan itsenäinen työ n. 180 h.
Sisällön jaksotus
Toteutus kestää 2 periodia alkaen periodista 1.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutkimusaiheet työelämän toimeksiantoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat tiedot Tabulassa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Projektinhallinta
4. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki viisi osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kolmen osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Määrällinen tutkimus 30%
- Projektinhallinta 30%
- Käytännön tutkimusprojekti 40%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki viisi osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kolmen osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Määrällinen tutkimus 30%
- Projektinhallinta 30%
- Käytännön tutkimusprojekti 40%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki viisi osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kolmen osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Määrällinen tutkimus 30%
- Projektinhallinta 30%
- Käytännön tutkimusprojekti 40%