Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristöajattelu (3op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ52-3091

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2018 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2018 - 09.11.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Opintojakso
1L00BQ52

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija:

- kuvailee ja arvioi erilaisia toimintaympäristöjä ohjaamisen ja opiskelijoiden oppimisen näkökulmasta
- toimii erilaisissa oppimisympäristöissä sekä arvioi ja kehittää toimintaansa
- arvioi omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään ja tekee alustavan kuvauksen omasta käyttötiedostaan.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
- Minkälainen on autenttinen, konstruktivistinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?

Aika ja paikka

Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustiedot. Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä, mistä myös mahdolliset muutokset tiedotetaan.
Opintojakso käynnistetään toukokuussa 2018 ja se alkaa varsinaisesti elokuussa 2018 ja päättyy marraskuussa 2018.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti kurssiryhmän kontaktitapaamisiin kuten myös oman pienryhmän tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävät.
Opettajaopiskelija tekee opintojen ennakkotehtävät ja oman HOPSinsa sekä suunnittelee opintonsa.
Opiskelija tekee käyttötiedon, minkä liittää osaksi opettajuuden käsikirjaa.
Opiskelija suorittaa yhden osaamismerkin - opintojaksolla kerrotaan tarkemmin asioista.
Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelmaan, Tabulaan ja TAMKin järjestelmiin sekä ottaa kokonaisvastuun omista opinnoistaan.
Arviointi perustuu asiantuntijan arviontiin (opintojakson opettaja). Lisäksi opintojaksolla on myös itse- ja vertaisarviointia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään itsenäistä, pienryhmissä ja koko kurssiryhmässä tapahtuvaa työskentelyä kontaktitapaamisissa - yhteistoiminnallinen oppiminen on merkityksellistä. Kontaktitapaamisissa sovelletaan vaitelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja (esim. opetuskeskustelut, ohjatut verkko-opiskelut, itsenäinen verkko-opiskelut, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely). Kurssiryhmän toiminta ja tilanne pyritään huomioimaan erilaisissa tapaamisissa.
Opetuksessa käytetään Tabula-oppimisympäristöä sekä tilanteista riippuen myös sosiaalisen median välineitä.

Oppimateriaalit

TAOKin opinto-oppaassa mainittu suositeltava kirjallisuus.
Tabulassa ja tapaamisissa opintojakson opettajan ilmoittama muu kirjallisuus ja oppimateriaali (myös someympäristön materiaalit).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op ~ 81 tuntia opiskelua, mikä sisältää sekä kontaktitapaamisia sekä itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.
Yksilöiden oppimiseen ja pienryhmien keskinäiseen oppimiseen liittyen opiskelijat tuottavat erilaisia raportteja/työselostuksia, analyyseja, esityksiä ym. aktiivisesti tuotettuja toteutuksia.

Sisällön jaksotus

Kurssiryhmän Tabula-oppimisympäristössä jaksotus näkyvissä elokuussa 2018 sekä myös kontaktitapaamisten ohjelmat.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOPS-keskustelut käydään kaikkien kanssa pääasiassa puhelimitse.
Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämänäkökulma jokaisella opiskelijalla omista kokemuksista mukana. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulee näkyväksi yhteisöllisessä oppimisessa.
Sovitaan pienryhmien kanssa, että pienryhmät järjestävät tutustumiskäyntejä kontaktipäivien yhteyteen koko kurssiryhmälle.
Lisäksi voi olla mahdollista, että yhteistyötä tehdään jonkun TAMKin hankkeen kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintokokonaisuuden 1 (OK1) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK1:sen opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa OK1:n opintokokonaisuuden arviointitaulukkoa, mikä löytyy TAOKin opetussuunnitelmasta (Seminaari 1:n kohdalta). Arviointitaulukkoa tarkastellaan erityisesti painottuen opiskelijan osaamista suhteessa Oppimisympäristöajattelu-opintojaksoon.
Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava.
Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen.

Siirry alkuun