Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset lähestymistavat (4op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ56-3075

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2018 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Jori Leskelä
Vastuuhenkilö
Jori Leskelä
Opintojakso
1L00BQ56

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- antaa esimerkkejä erilaisten pedagogisten ratkaisujen sekä opetuksen, ohjaamisen ja arvioinnin menetelmien käytöstä ja toimivuudesta
- nimeää ja kuvailee erilaisia opetus- ja oppimisjärjestelyjä sekä arvioi ja vertailee niiden tarkoituksenmukaisuutta
- kuvaa keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä teoreettisia lähestymistapoja ja käyttää niiden peruskäsitteitä
- arvioi ja perustelee, minkälaisille pedagogisille ratkaisuille oma toiminta perustuu.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Mitä ovat keskeiset pedagogiset ratkaisut omalla koulutusalalla ja miten niitä tulisi kehittää?
- Miten pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin?
- Miten oma opetusalue liittyy opetussuunnitelman kokonaisuuteen?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opettajan työhön?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tutkiva ote (tutkiva oppiminen). Introluentoja. Ryhmä- ja henkilökohtaista ohjausta kontaktipäivissä ja oppimisalustalla. Itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivien välillä, kontaktipäivinä, pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Oppimateriaalit

Ks. OPS, Tabula ja ryhmänopettajan ilmoittama someympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

24 h lähiopetusta, 83 h itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä (verkkoryhmässä painottuu itsenäinen ja pienryhmätyöskentely)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osittaisen hyväksiluvun kyseessä ollessa sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa

Lisätiedot

Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (ahot).

Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).

Siirry alkuun