Pedagogiset lähestymistavat (4op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ56-3075
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- antaa esimerkkejä erilaisten pedagogisten ratkaisujen sekä opetuksen, ohjaamisen ja arvioinnin menetelmien käytöstä ja toimivuudesta
- nimeää ja kuvailee erilaisia opetus- ja oppimisjärjestelyjä sekä arvioi ja vertailee niiden tarkoituksenmukaisuutta
- kuvaa keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä teoreettisia lähestymistapoja ja käyttää niiden peruskäsitteitä
- arvioi ja perustelee, minkälaisille pedagogisille ratkaisuille oma toiminta perustuu.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Mitä ovat keskeiset pedagogiset ratkaisut omalla koulutusalalla ja miten niitä tulisi kehittää?
- Miten pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin?
- Miten oma opetusalue liittyy opetussuunnitelman kokonaisuuteen?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opettajan työhön?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tutkiva ote (tutkiva oppiminen). Introluentoja. Ryhmä- ja henkilökohtaista ohjausta kontaktipäivissä ja oppimisalustalla. Itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivien välillä, kontaktipäivinä, pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, Tabula ja ryhmänopettajan ilmoittama someympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
24 h lähiopetusta, 83 h itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä (verkkoryhmässä painottuu itsenäinen ja pienryhmätyöskentely)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osittaisen hyväksiluvun kyseessä ollessa sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa
Lisätiedot
Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (ahot).
Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).