Yksilön kokemusmaailma ja joustavat opintopolut (4op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ57-3074
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- tunnistaa ja arvioi opintojen joustavuuteen liittyviä käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman ja tutkinnon perusteiden rakennetta ja tavoitteenasettelua
- perustelee ohjauksellisuuden merkitystä opiskelijoiden kanssa toimittaessa
- toimii opiskelijan syrjäytymistä ehkäisevällä tavalla ja edistää oppilaitoksen inklusiivisia toimintamalleja.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Miten opettaja ottaa huomioon opiskelijoiden yksilöllisyyden ja tavat orientoitua oppimiseen ja opiskeluun?
- Minkälaista osaamista opintojen joustava suunnittelu ja toteutus edellyttävät opettajalta ja muilta työntekijöiltä?
- Miten opetussuunnitelma ja tutkinnon perusteet suuntaavat ja rajaavat yksilöllisiä valintoja opettajan ja opiskelijan toiminnassa?
- Miten opiskelun ja oppilaitoksen turvallisuutta voidaan lisätä?
- Minkälainen on oppilaitos eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden toimintaympäristönä?
Aika ja paikka
Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustiedot. Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä, mistä myös mahdolliset muutokset tiedotetaan.
Opintojakso alkaa tammikuussa 2019 ja päättyy kevätlukukauden aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti kurssiryhmän kontaktitapaamisiin kuten myös oman pienryhmän tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävät.
Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelmaan, Tabulaan ja TAMKin järjestelmiin sekä ottaa kokonaisvastuun omista opinnoistaan. Opettajaopiskelija suunnittelee opintonsa.
Arviointi perustuu asiantuntijan arviointiin (opintojakson opettaja). Lisäksi opintojaksolla on myös itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään itsenäistä, pienryhmissä ja koko opettajankoulutusryhmässä tapahtuvaa työskentelyä kontaktiopetuksessa, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Ryhmätyöskentelyissä pyritään kollaboratiivisuuteen.
Opetuksessa käytetään Tabula-oppimisympäristöä sekä tilanteista riippuen myös sosiaalisen median välineitä.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, opinto-opas, Tabula ja ryhmänopettajan mahdollisesti ilmoittama muu kirjallisuus ja oppimateriaali, myös mahdollinen someympäristön materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
107 h itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä, osa kontaktipäivien yhteydessä.
Yksilöiden oppimiseen ja pienryhmien keskinäiseen oppimiseen liittyen opiskelijat tuottavat erilaisia raportteja, selostuksia, analyyseja, esityksiä ym. aktiivisesti tuotettuja toteutuksia, jotka on otettava huomioon ajankäytöllisesti.
Sisällön jaksotus
Kurssiryhmän Tabula-oppimisympäristössä on jaksotus esitetty kontaktitapaamisten ohjelmien yhteydessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan ja opettajan kesken.
Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella tai TAOKin opinto-oppaassa mainituilla opinnoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämänäkökulma jokaisella opiskelijalla omista kokemuksista mukana. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulee näkyväksi yhteisöllisessä oppimisessa.
Tehtäviä opiskelija pyrkii liittämään mahdollisuuksien mukaan omaan oppilaitokseensa tai omaan organisaatioonsa.
Sovitaan pienryhmien kanssa, että pienryhmät järjestävät tutustumiskäyntejä kontaktipäivien yhteyteen koko kurssiryhmälle.
Lisäksi voi olla mahdollista, että yhteistyötä tehdään jonkun TAMKin hankkeen kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintokokonaisuuden 2 (OK2) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK2:sen opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.
Mikäli jollain opiskelijalla on vapautus jostain opintojaksosta, niin pienryhmä keskenään huomioi asian ja sopii keskuudessaan asiat sten, että kaikki osallistujat kokevat kuormituksen kohtuullisena.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa OK2:n opintokokonaisuuden arviointitaulukkoa, mikä löytyy TAOKin opetussuunnitelmasta (Seminaari 2:n kohdalta). Arviointitaulukkoa tarkastellaan erityisesti painottaen opiskelijan osaamista suhteessa opintojaksoon.
Suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - uusittava. Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen (ks. OPS).