Oppimisympäristöajattelu (3op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ52-3085
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 21.11.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija:
- kuvailee ja arvioi erilaisia toimintaympäristöjä ohjaamisen ja opiskelijoiden oppimisen näkökulmasta
- toimii erilaisissa oppimisympäristöissä sekä arvioi ja kehittää toimintaansa
- arvioi omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään ja tekee alustavan kuvauksen omasta käyttötiedostaan.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
- Minkälainen on autenttinen, konstruktivistinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien aikataulut ilmoitetaan Tabulassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu 2018 opinto-oppaan ja opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminaari 1 -jakson yhteydessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistava pedagogiikka, itsenäinen työskentely ja pienryhmä työskentely lähipäivinä ja muissa pienryhmätapaamisissa sekä verkko-opiskelussa. Opiskelijat rakentavat, jakavat ja arvioivat aktiivisesti tietoa ja kokemuksia aihepiiristä. Ryhmänopettajan rooli on ohjauksellinen.
Oppimateriaalit
Opintojaksoon liittyvä kirjallisuus, 2018 OPS s. 23.
Oma aktiivinen tiedonhaku ja -jakaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen kontaktipäiviin
- Yksilö- ja pienryhmätehtävät, jotka suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö rakentuu ydinkysymysten kautta:
- Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
- Minkälainen on autenttinen, konstruktivistinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tiedottamisen ja tehtävien antamisen ja palauttamisen keskeinen työkalu on TAMKin virtuaalinen oppimisympäristö Tabula. Muiden verkkotyökalujen/ sosiaalisen median käytöstä sovitaan erikseen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointi tapahtuu 2018 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminaari 1 -jakson yhteydessä.