Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja mielenterveystyö (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-33-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 02.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 15.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Santala
Vesa Joutsen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Opintojakso
7S-33

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi päihde- ja mielenterveystyössä
- osaa jäsentää sosionomin ammatillisuutta päihde- ja mielenterveys(kuntoutus)työssä
- osaa kuunnella ja ohjata asiakkaita palveluihin tarvelähtöisesti heidän elämäntilanteensa perusteella
- osaa soveltaa sosiaalialan eettisiä periaatteita ja käyttää eettistä harkintaa vaativissa asiakastilanteissa
2. Työorientaatiot ja menetelmät asiakkaan kohtaamisessa
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- Osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- Osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- Osaa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- Osaa käyttää yhteisöhoidollisia ja kuntouttavia työmenetelmiä asiakastyössä
- osaa soveltaa erilaisia yksilö- ja ryhmänohjausmenetelmiä
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
3. Asiakastyön ja palvelujärjestelmän syventävä osaaminen
- tuntee päihde- ja mielenterveystyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
- Osaa toimia mielenterveys- ja päihdetyön palveluohjaustehtävissä
- Tuntee alan kansainvälistä keskustelua ja tutkimusta

Sisältö (Opintojakso)

- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Korvaushoito ja lääketieteellinen lähestymistapa
- Päihde- ja mielenterveystyötä ja -palveluita ohjaava lainsäädäntö
- Päihde- ja mielenterveyskuntoutuksen työmuodot
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Examissa toukokuun 15, päivä. 2018

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisuus- ja luentotentti 1-5:
Juha
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys
Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys 2009 (http://lataakirjapdf.xyz/?p=33933)
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence= 1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
Vesa
5) Uudistuva mielenterveystyö Vuorilehto, Maria, ym. Fioca 2014 (Vesa)
Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
Opintokäyntitehtävä 1-5
Puheenpito Hyv/hyl

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintokäynti, kirjallisuuteen perehtyminen ja luennot, teatterikäynti (Anna Ruuska)

Oppimateriaalit

Löytyy Tabulasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 80 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 46 tuntia
Kirjallisuustentti 40 tuntia
Opintokäyntiraportit 40
Puheenpito 10

Sisällön jaksotus

9.1 klo 9- 11 totsu + tehtävät
10.1 klo 9-16 Riippuuvuus ja medikalisaatio, sosiaalityö mt ja päihdetyössä. Juha
17.1 Päihdepalvelujärjestelmä ja lainsäädäntö; digi + sote Juha
24.1 Yhteisöllinen kuntoutus ja asumipalvelut Juha
30.1 Työorentaatiot ja hoidolliset viitekehykset ryhmä 1, Vesa
31.1 Työorentaatiot ja hoidolliset viitekehykset ryhmä 2 ap ja ryhmä 3 ip, Vesa
7.2 Yre seminaari Juha + Juha Hurme Frenckkelissä klo 19
14.2 Mielenterveyspalvelujen kokonaisuus digi + sote, Vesa
21.2 Mielenterveys- päihdetyön erityiskysymyksiä; Lapsi päihteitä käyttävässä perheessä, sosiaalipedagoginen päihdetyö, Sosionomin osaaminen ja ammatillisuus sekä asema päihde- ja mielenterveyspalveluissa,
7.3 Moniammatillinen ja verkostotyö, Vesa
14.3 Kirjallisupiirin reflektio, puheenpito, opintokäyntireflektio + loppureflektio, Juha ja Vesa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat hakeutuvat mielenterveys- ja päihdepalveluiden äärelle valitsemallaan tavalla kohtaamaan ihmisiä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa päihde- ja mieleneterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijäki.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.

Siirry alkuun