Asiakaspalvelu ja ohjaus bioanalyytikon työssä (3op)
Toteutuksen tunnus: 7B00CU86-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.01.2018 - 26.02.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2018 - 31.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista
- toimii rakentavasti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa ja työyhteisöissä
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
- tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- huomioi asiakaslähtöisyyden ja tukee ohjattavan omaa aktiivisuutta
- tiedostaa omaan alaan liittyviä tiedotettavia kysymyksiä
- on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä
Sisältö (Opintojakso)
Vuorovaikutustyylit ja -tavat sekä sanaton viestintä
Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu
Erilaisten ja eri-ikäisten asiakkaiden kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Oppiminen, erilaiset oppimiskäsitykset ja -tyylit
Asiakkaan, opiskelijoiden ja terveydenhuoltohenkilöstön ohjaaminen
Ohjaus- ja potilasohjemateriaali
Opetustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi
Ammatillinen kehittyminen
Aika ja paikka
Pvm Ryhmä t Sisältö
s17 AB 4 Järjestöpäivä
10.1. AB 2 Tavoitteet, toteutuksen suunnittelu
16.1. A/ B 4 Asiakaspalvelu/ohjaustehtävän purut
AB 4 POLAMK Väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen
17.1. A 4 Asiakaspalvelu/ohjaustehtävän purut
18.1. B 4 Asiakaspalvelu/ohjaustehtävän purut
25.1. AB 4 Opetus ja ohjaus bioanalyytikon työssä
31.1. AB 4 Asiakaspalvelu; kokemuksia ja vinkkejä/ Henna Laitinen
7.2. AB 4 Opetus ja ohjaus tehtävien työstäminen/ Itsenäinen opiskelu
Purku näytteenottotoiminta ja vierianalytiikkatunneilla
15.3. AB 4 Ryhmäkoe
yht 34/opisk
50/ itsen. Annettujen tehtävien työstäminen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
15.3.2018 iltapäivä varsinainen koe (ryhmäkoe)
Mahdolliset uusinnat yksilökokeena Examissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen välttämätöntä. Pohdintatehtävien työstäminen ja tulosten raportointi mahdollisesta lähiopetus-poissaolosta huolimatta. Opintojakson numeerinen arvosana muodostuu kokeen arvosanasta ja parityönä tehdystä asiakaspalvelutehtävästä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tehtävät, yhteistoiminnallisesti lähitunneilla ja itsenäisenä opiskeluna., Luento, opetuskeskustelut ja harjoitukset.
Oppimateriaalit
Tunneilla käsitelty materiaali.
Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveyslalla.Kyngäs,
Eloranta, T ja Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä.Tammi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
34 t/opisk lähiopetusta
50 t/ itsen.opiskelua
Sisällön jaksotus
Järjestöpäivä
Tavoitteet, toteutuksen suunnittelu
Asiakaspalvelu/ohjaustehtävän purut
POLAMK Väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen
Asiakaspalvelu/ohjaustehtävän purut
Asiakaspalvelu/ohjaustehtävän purut
Opetus ja ohjaus bioanalyytikon työssä
Asiakaspalvelu; kokemuksia ja vinkkejä/ Henna Laitinen
Opetus ja ohjaus tehtävien työstäminen/ Itsenäinen opiskelu
Purku näytteenottotoiminta ja vierianalytiikkatunneilla
Ryhmäkoe
Annettujen tehtävien työstäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
.
Kansainvälisyys
--
Lisätiedot
Toteutuu osin yhteistyössä terveysalan muiden opiskelijoiden kanssa
Opintojakso sisältää harjoittelua
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle, suorittanut annettuja tehtäviä tai koetta hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
• Opiskelija tietää vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa omia vuorovaikutus-toimintatapojaan ja pyrkii kehittämään omia toimintatapojaan.
Opiskelija tietää mitä asioita tulee huomioida kun suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija tietää mitkä asiat ovat olennaisia asiakkaille tuotetun materiaalin tuottamisessa
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan ja pyrkii sopeuttamaan toimintaansa asiakkaan tarpeisiin
Opiskelija tuntee omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittymisessä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja pystyy pääosin huomioimaan näitä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija tunnistaa omia vuorovaikutus-toimintatapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa.
Opiskelija haluaa kehittää vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelijalla on valmiuksia tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida bioanalyytikon työssä tarvittavia tavallisimpia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija osaa analysoida ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden
Opiskelija osaa jakaa tietoa oman alansa perusasioista
Opiskelija tuntee omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen
Opiskelija on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja osaa huomioida nämä toimiessaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija tuntee omia vuorovaikutus-toimintatapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa.
Opiskelija osaa ja haluaa kehittää vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija omaa valmiuksia tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija osaa tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
Opiskelija osaa huomioida asiakaslähtöisyyden ja tukea ohjattavan omaa aktiivisuutta ja vastuullisuutta
Opiskelija osaa tiedottaa oman alansa asioista
Opiskelija sisäistää omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen
Opiskelija on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä