Hoitotiede eilen ja tänään (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.09.2018 - 02.11.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta
Sisältö (Opintojakso)
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssin uusiminen tapahtuu erikseen sovittavilla täydennettävillä tehtävillä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 0-5.:
Kts. lisäksi lisätieto kohta
- essee ja esitys (posteri) 50% (läsnäolovelvollisuus)
- argumentaatio 25% (läsnäolovelvollisuus)
-vertaisarviointi ja itsearviointi 25%
- osallistuminen tuntitehtäviin voi nostaa arvosanaa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä ovat verkkokeskustelut,keskusteluluennot, argumentaatiotehtävä sekä ryhmätyönä tehtävä kirjallinen essee, josta ryhmä pitää seminaariesityksen. Vertaisarviointi ja itsearviointi kuuluvat kurssiin. Ohjeet kurssin suorittamiseen, tehtävien tekemiseen sekä esseen tekemiseen ja esittämiseen annetaan aloitusluennolla. Läsnäolo on pakollinen orientaatiotunnilla.
Toteutussuunnitelma voi täsmentyä ennen orientaatiotuntia.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena: Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Muu tunneilla tai tabulassa ohjeistettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 18 h. ja itsenäistä opiskelua 63 h.
Seminaareissa ja argumentaatiotehtävässä läsnäolovelvollisuus.
Sisällön jaksotus
Aloitusluennot:
- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- titeenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide
Esseet ja mahdolliset verkkokeskustelut:
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Seminaareissa ja argumentaatiotehtävässä läsnäolovelvollisuus.
Lisätietoja opiskelijoille
Esseen/esityksen arviointikriteerit käydään orientaatiotunnilla läpi. Arvosana muodostuu seuravista Esityksen/ esseen osista:
1) Aiheen rajaus
2) Lähteiden käyttö
3) Johtopäätökset
4) Esitystapa
5) Vertaisarviointi ja itsearviointi
Argumentaatiotehtävä ja osallistuminen tuntien tehtäviin kts arviointimenetelmät
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät