Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede eilen ja tänään (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.09.2018 - 02.11.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.10.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anne Partanen
Vastuuhenkilö
Anne Partanen
Opintojakso
7K00CT89

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta

Sisältö (Opintojakso)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssin uusiminen tapahtuu erikseen sovittavilla täydennettävillä tehtävillä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5.:
Kts. lisäksi lisätieto kohta
- essee ja esitys (posteri) 50% (läsnäolovelvollisuus)
- argumentaatio 25% (läsnäolovelvollisuus)
-vertaisarviointi ja itsearviointi 25%
- osallistuminen tuntitehtäviin voi nostaa arvosanaa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä ovat verkkokeskustelut,keskusteluluennot, argumentaatiotehtävä sekä ryhmätyönä tehtävä kirjallinen essee, josta ryhmä pitää seminaariesityksen. Vertaisarviointi ja itsearviointi kuuluvat kurssiin. Ohjeet kurssin suorittamiseen, tehtävien tekemiseen sekä esseen tekemiseen ja esittämiseen annetaan aloitusluennolla. Läsnäolo on pakollinen orientaatiotunnilla.
Toteutussuunnitelma voi täsmentyä ennen orientaatiotuntia.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena: Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Muu tunneilla tai tabulassa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 18 h. ja itsenäistä opiskelua 63 h.
Seminaareissa ja argumentaatiotehtävässä läsnäolovelvollisuus.

Sisällön jaksotus

Aloitusluennot:
- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- titeenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide
Esseet ja mahdolliset verkkokeskustelut:
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Seminaareissa ja argumentaatiotehtävässä läsnäolovelvollisuus.

Lisätietoja opiskelijoille

Esseen/esityksen arviointikriteerit käydään orientaatiotunnilla läpi. Arvosana muodostuu seuravista Esityksen/ esseen osista:
1) Aiheen rajaus
2) Lähteiden käyttö
3) Johtopäätökset
4) Esitystapa
5) Vertaisarviointi ja itsearviointi

Argumentaatiotehtävä ja osallistuminen tuntien tehtäviin kts arviointimenetelmät

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Siirry alkuun