Siirry suoraan sisältöön

Teknologiatalouden johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5J00CI07-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2018 - 31.07.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 10.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiaosaamisen johtaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Matti Kivimäki
Vastuuhenkilö
Matti Kivimäki
Opintojakso
5J00CI07

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa:
- hakea kustannustiedot monimutkaisessa teknologiaympäristössä
- laskea kustannuksen monimutkaisessa teknologiaympäristössä
- laskea myös arvoverkon kustannuksen ja hakea optimikustannustasoa
- määrittää strategiaan sopivat mittarit

Sisältö (Opintojakso)

Opiskelija osaa käyttää johtamisessa sisäisen laskennan tunnuslukuja ja tietää, mitä sisäiseltä laskennalta tulee johtamisen näkökulmasta odottaa. Opiskelija osaa kannattavuus-, kustannustehokkuus- ja kateajattelun perusteet. Opiskelija osaa määritellä arvoverkon kustannuksen ja lisäarvon muodostuksen arvoverkossa. Opiskelija tuntee asiakkuuden hallinnan ja asiakaslähtöisen kustannusten ja lisäarvon muodostumisen periaatteet.
Aiheita:
Kustannushallinta
- kansantalouden ja makrotalouden trendejä yritystalouteen soveltaen
- tuotekustannus, omakustannusarvo ja sen tunnusluvut suunnittelussa ja päätöksenteossa monituoteympäristössä
- sisäinen laskenta ja johdon laskentatoimi
- tavoitekustannusajattelu tuotekehittelyssä ja tuotannossa
- budjetointi
- asiakaskannattavuus ja hinnoittelustrategiat
- systeemiajattelun hyödyntäminen talouden johtamisessa

Arviointiasteikko

0-5

Lisätiedot

Kurssi voi olla suomeksi tai englannisksi osallistujien kielitaidon mukaan. Kurssille otetaan opiskelijoista muista YAMK ohjelmista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 4), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan

Siirry alkuun