Perehdyttävät autolaboratoriot (2 op)
Toteutuksen tunnus: 5C00BF47-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2018 - 10.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2018 - 14.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Autotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Opettajat
- Risto Myllymäki
- Lotta Markkula
- Jari Seppälä
- Eija Lähteenmäki
- Ella Hakala
- Vastuuhenkilö
- Jari Seppälä
- Opintojakso
- 5C00BF47
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa:
- kirjoittaa TAMKin ohjeen mukaisen raportin
- tehdä ajoneuvojen virallisen pakokaasupäästötestin sisältäen ajoneuvon digitaalisen päästöjen hallintajärjestelmän diagnosoinnin (OBD)
- tehdä ajoneuvojen ilmastointilaitteen huollon
- tehdä rengastyöt ja renkaan tasapainotukset
- tehdä jarrujen dynamometrimittaukset
- mitata auton pyöränkulmat.
Opiskelija:
- osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti kirjallisesti ja suullisesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- käyttää kirjoitusviestinnässään tekniikan standardien ja kielenkäyttösuositusten mukaista kieltä
Sisältö (Opintojakso)
Opintojaksolla tehdään autokorjaamon perustöitä. Työt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen. Kurssi sisältää raportoinnin koulutuksen ja englannin kielisen tiivistelmän teon.
Esimerkkejä: Ohjauskulmien säätö, rengastyöt, pyörien tasapainotus, virallinen pakokaasupäästöjen mittaus, auton ilmastointilaitteiden huolto.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista, tentistä ja laboratoriotyöskentelystä.
Tentti on viimeisellä kerralla.
Yhdestä tehdystä (3.työkerta) työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kaksi viikkoa myöhemmin työn tekemisestä. Kirjallinen työselostus on ryhmallä yhteisvastuullinen. Myöhästynyttä työtä ei oteta vastaan.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
demonstraatiot
esitelmät
raportti/työselostus
ongelmalähtöinen opiskelu
laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
tentti
Oppimateriaalit
Autotekniikan taskukirja ja moottorialan sähköoppi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
28h lähiopetusta ja 19h itsenäistä työskentelyä.
Kurssi suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Lääkärin todistuksella voi olla pois, mutta työsuoritus joudutaan suorittamaan jälkikäteen. Hylättyjä kurssin osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko kurssi on suoritettava uudestaan. Kurssilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).
Sisällön jaksotus
Luennot alkavat aloitus tilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käsitellään teoriaosuudet.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan. Yhdestä laboratorio työsta tehdään laboratorio selostus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä, koetta tai raporttia hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.