Siirry suoraan sisältöön

Ajodynamiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5C00BG10-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2018 - 10.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2018 - 21.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Mikko Ukonaho
Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Opintojakso
5C00BG10

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu periodeissa 1 ja 2 lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus pitää sisällään luentoja, tuntiharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.

Oppimateriaalit

Opetusmonisteet.
Autoteknillinen taskukirja (Bosch).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 72 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 61 tuntia.

Sisällön jaksotus

Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista suoritustapaa ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.

Kansainvälisyys

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla tehdä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Siirry alkuun