Mekaniikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00BC71-3096
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2018 - 31.10.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2018 - 10.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Autotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Opettajat
- Jari Puranen
- Opintojakso
- 5N00BC71
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa:
-käyttää suureita ja yksiköitä
-mekaniikan peruslait ja soveltaa niitä ilmiöiden tarkasteluun
-pelkistää mekaniikkaan liittyvän ongelman suureiksi ja niiden välisiksi lainalaisuuksiksi
-perustella ratkaisunsa ja valitsemansa menetelmän teknillis-luonnontieteellisistä lähtökohdista käsin
-tuottaa ja tulkita graafisia esityksiä
Sisältö (Opintojakso)
SI-järjestelmä, suurelaskenta, tasaisen ja muuttuvan liikkeen mallintaminen, voima ja Newtonin lait, työ, energia ja teho etenemisessä ja pyörimisessä, energiaperiaatteen soveltaminen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana määräytyy palautettujen kirjallisten harjoitustöiden arvosanojen perusteella.
Harjoitustöitä tehdään viisi kappaletta ja ne arvioidaan asteikolla 1-5. Jokaisessa harjoitustyössä on pakollinen osio, joka pitää olla kokonaan oikein. Kokonaan virheellisesti tehty pakollinen osio on korjattava. Korjaukset on palautettava opintojakson aikana. Palauttamalla hyväksytysti pakolliset osiot, saa vähintään arvosanan 1.
Harjoitustöissä voi lisäksi olla vapaavalintaisia osioita, joilla on mahdollisuus osoittaa syvällisempää osaamista ja perehtymistä asiaan. Vapaavalintaisia osioita ei voi korjata oikeiksi, mikäli ne on tehnyt väärin.
Mikäli harjoitustyön palautus myöhästyy määräajasta, siitä on mahdollista saada korkeintaan arvosana 1.
Opintojaksolla ei ole läsnäolopakkoa, mutta läsnäolo varmasti auttaa harjoitustöiden tekemisessä. Tuntiaktiivisuudella voi olla arvosanaa korottava vaikutus.
Harjoitustöiden lisäksi opiskelijan pitää suorittaa hyväksytysti Tabulatentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu, kotitehtävät, harjoitustyöt, videot, demonstraatiot
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali
Momentti 1 - Insinöörifysiikka, Inkinen & Tuohi, Otava.
Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta noin 40 h, itsenäistä työskentelyä 40 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Tunneilla käytetään ajoittain tietokonetta tehtävien laskemiseen, joten opiskelijan on hyvä pitää kannettava tietokone opintojakson tunneilla mukana.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osaa käyttää mekaniikan perussuureita, yksiköitä ja yhtälöitä, tai opiskelija ei ole palauttanut tai korjannut annettuja harjoitustöitä. Opiskelija ei osaa arvioida saamansa tuloksen suuruusluokan oikeellisuutta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa esimerkkien avulla
- kuvata suoraviivaista ja pyörimisliikettä
- laskea potentiaali ja liike-energian ja mekaanisen tehon sekä suoraviivaisessa että pyörimisliikkeessä
- ratkaista kappaleen staattisen tasapainon
- soveltaa Newtonin lakeja kappaleen liikkeeseen
- laskea kitkavoiman
- piirtää vapaakappalekuvan.
Opiskelija osaa arvioida saamansa tuloksen suuruusluokan oikeellisuutta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija pystyy yhdistelemään opintojakson eri osa-alueita ja osaa ratkaista oppimansa perusteella ongelmia, jotka eivät suoraan vastaa kurssin esimerkkejä. Opiskelija osaa piirtää ja tulkita liikettä esittäviä kuvaajia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa täsmällisesti ja pystyy selittämään mihin fysikaalisiin periaatteisiin laskenta perustuu. Opiskelija osaa analysoida saamansa tuloksen oikeellisuutta sanallisesti esimerkiksi vertaamalla tuloksia käytännön lukuarvoihin.