Ohjausosaaminen akuuttihoitotyön erilaisissa toimintaympäristöissä (5op)
Toteutuksen tunnus: 7L00CZ01-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2017 - 07.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2018 - 31.07.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
osaa ohjata potilasta laaja-alaisesti akuuttihoitotyön erilaisissa ja digitalisoituvissa toimintaympäristöissä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnoissa
hallitsee, osaa kriittisesti analysoida ja luovasti soveltaa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä perustaen toimintansa näyttöön
osaa toimia kouluttajana ja ohjaajana akuuttihoitotyössä ja vastata henkilöstön perehdyttämisestä ja osaamisen kehittämisestä
Sisältö (Opintojakso)
aikuinen oppijana, elinikäinen oppiminen sekä akuuttihoitotyössä sovellettavat ohjaus- ja opetusmenetelmät
digitaaliset etäohjausmenetelmät akuuttihoitotyössä
kouluttajana ja ohjaajana toimimisen taidot
Aika ja paikka
Koulutus- taoi ohjaustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi terveydenhuollon toimintayksikössä tai kolmannella sektorilla tai vapaaehtoisjärjestöissä / alan harrastusryhmässä
Akuuttihoitotyö
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Koulutustilaisuuden pitämminen ja siitä laadittava kirjallinen raportti (0-K5), erilliset arviointikriteerit
- Osallistuminen simulaatioharjoitukseen, läsnäolovelvoite
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- asiantuntijaluento
- itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- pari/ ryhmätyöskentely
- opetuskeskustelu,
- Simulaatioharjoitus, läsnäolovelvoite
Oppimateriaalit
Sovitaan erikseen opiskelun alkaessa
- ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset ensisiajaet lähteet
Ahonen Pia ( 2012) Kliinisen asiantuntijan koulutusohjelma uuden asiantuntijuuden tuottajana. Teoksessa Ahonen Pia ( toim. ) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulusta , Raportteja 130, TuAMK,
Collin, K. & Peltoniemi, S. (toim.).2007. Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä, PS-Kustannus.
Kortesuo, K. 2010. Avaa tästä. Käytännön käsikirja kouluttajalle. Vantaa, Hansaprint Oy.
Kupias, P. 2011. Kouluttajana kehittyminen. Helsinki, Palmenia.
Kupias, P. & Koski, M. 2012. Hyvä kouluttaja. Helsinki, SanomaPro.
OK-opintokeskus. Kouluttajan rakennustyömaa. Saatavilla www-osoitteessa http://kouluttaja.ok-opintokeskus.fi/
Vuorinen, I. 2005. Tuhat tapaa opettaa. Tampere, Vammalan kirjapaino Oy.
laaja lähdeaineisto liittyen opetukseen ja oppimiseen
Erikseen sovitut ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20 h lähiopetusta
117 h itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmässä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Koulutus/ ohjaustilanne suunnitellaan yhdessä työelämäkumppanin kanssa akuuttihoitotyön alueella
Lisätietoja opiskelijoille
- Simualaatioharjoituksen voi suorittaa vain osallistumalla itse harjoitukseen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa pohtia oman asiantuntija-alueensa sisältöjä
- opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa koulutus- tai ohjaustapahtuman terveydenhuollon toimintaympäristössä, kolmannella sektorilla tai alan harrastusryhmässä huomoiden oman erikoisosaamisenasa ryhmän valinnassa
- opiskelija osaa arvioda ja priodisoida hoidon tarvetta omalla vastuualueellaan
- osaa toimia moniammattillisen tiimin jäsenenä
- opiskelija osallistuu simulaatioharjoitukseen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-opiskelija osaa soveltaa alansa asiantuntemusta muuttuvissa toimintaympäristöissä hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon priorisoinnissa
- opiskelija osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida omaa toiminntaansa niin yksilötyössä kuin tiimeissä toimiessaan
- opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitämäänsä koulutustapahtumaa ja osaa tunnistaa saamansa palautteen pohjalta omat kehittämisalueensa
- osallistuu aktiivisesti simulaatioharjoituksen toteutukseen ja arviointiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa laaja-alaisesti soveltaa kliinistä asiantuntijuuttaan vaihtuvissa terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- osaa laatia, toteuttaa ja arvioida alansa kehittämisen kannalta tärkeän koulutustapahtuman
- osaa toimia kliinisenä asiantuntijana hoidon tarpeen arvioinnissa ja priorisoinnissa omalla vastuualueellan ja sen erilaisissa verkostoissa
- osoittaa syvää perehtyneisyyttä simulaatio-oppimiseen