Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen akuuttihoitotyön erilaisissa toimintaympäristöissä (5op)

Toteutuksen tunnus: 7L00CZ01-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2017 - 07.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Marjo Räsänen
Opintojakso
7L00CZ01

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
 osaa ohjata potilasta laaja-alaisesti akuuttihoitotyön erilaisissa ja digitalisoituvissa toimintaympäristöissä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnoissa
 hallitsee, osaa kriittisesti analysoida ja luovasti soveltaa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä perustaen toimintansa näyttöön
 osaa toimia kouluttajana ja ohjaajana akuuttihoitotyössä ja vastata henkilöstön perehdyttämisestä ja osaamisen kehittämisestä

Sisältö (Opintojakso)

 aikuinen oppijana, elinikäinen oppiminen sekä akuuttihoitotyössä sovellettavat ohjaus- ja opetusmenetelmät
 digitaaliset etäohjausmenetelmät akuuttihoitotyössä
 kouluttajana ja ohjaajana toimimisen taidot

Aika ja paikka

Koulutus- taoi ohjaustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi terveydenhuollon toimintayksikössä tai kolmannella sektorilla tai vapaaehtoisjärjestöissä / alan harrastusryhmässä
Akuuttihoitotyö

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Koulutustilaisuuden pitämminen ja siitä laadittava kirjallinen raportti (0-K5), erilliset arviointikriteerit
- Osallistuminen simulaatioharjoitukseen, läsnäolovelvoite

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- asiantuntijaluento
- itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- pari/ ryhmätyöskentely
- opetuskeskustelu,
- Simulaatioharjoitus, läsnäolovelvoite

Oppimateriaalit

Sovitaan erikseen opiskelun alkaessa
- ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset ensisiajaet lähteet
Ahonen Pia ( 2012) Kliinisen asiantuntijan koulutusohjelma uuden asiantuntijuuden tuottajana. Teoksessa Ahonen Pia ( toim. ) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulusta , Raportteja 130, TuAMK,
Collin, K. & Peltoniemi, S. (toim.).2007. Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä, PS-Kustannus.
Kortesuo, K. 2010. Avaa tästä. Käytännön käsikirja kouluttajalle. Vantaa, Hansaprint Oy.
Kupias, P. 2011. Kouluttajana kehittyminen. Helsinki, Palmenia.
Kupias, P. & Koski, M. 2012. Hyvä kouluttaja. Helsinki, SanomaPro.
OK-opintokeskus. Kouluttajan rakennustyömaa. Saatavilla www-osoitteessa http://kouluttaja.ok-opintokeskus.fi/
Vuorinen, I. 2005. Tuhat tapaa opettaa. Tampere, Vammalan kirjapaino Oy.
laaja lähdeaineisto liittyen opetukseen ja oppimiseen
Erikseen sovitut ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

20 h lähiopetusta
117 h itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmässä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

- Koulutus/ ohjaustilanne suunnitellaan yhdessä työelämäkumppanin kanssa akuuttihoitotyön alueella

Lisätietoja opiskelijoille

- Simualaatioharjoituksen voi suorittaa vain osallistumalla itse harjoitukseen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa pohtia oman asiantuntija-alueensa sisältöjä
- opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa koulutus- tai ohjaustapahtuman terveydenhuollon toimintaympäristössä, kolmannella sektorilla tai alan harrastusryhmässä huomoiden oman erikoisosaamisenasa ryhmän valinnassa
- opiskelija osaa arvioda ja priodisoida hoidon tarvetta omalla vastuualueellaan
- osaa toimia moniammattillisen tiimin jäsenenä
- opiskelija osallistuu simulaatioharjoitukseen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-opiskelija osaa soveltaa alansa asiantuntemusta muuttuvissa toimintaympäristöissä hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon priorisoinnissa
- opiskelija osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida omaa toiminntaansa niin yksilötyössä kuin tiimeissä toimiessaan
- opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitämäänsä koulutustapahtumaa ja osaa tunnistaa saamansa palautteen pohjalta omat kehittämisalueensa
- osallistuu aktiivisesti simulaatioharjoituksen toteutukseen ja arviointiin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa laaja-alaisesti soveltaa kliinistä asiantuntijuuttaan vaihtuvissa terveydenhuollon toimintaympäristöissä
- osaa laatia, toteuttaa ja arvioida alansa kehittämisen kannalta tärkeän koulutustapahtuman
- osaa toimia kliinisenä asiantuntijana hoidon tarpeen arvioinnissa ja priorisoinnissa omalla vastuualueellan ja sen erilaisissa verkostoissa
- osoittaa syvää perehtyneisyyttä simulaatio-oppimiseen

Siirry alkuun