Liikkumisen ja toiminnan tukeminen, harjoitustunnit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA19-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2017 - 07.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2018 - 16.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 44
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hanna Sahinoja
- Gitte Taulo
- Hannele Anttila
- Pipsa Tuominen
- Pirjo Lehto
- Tiina Pystynen
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Harjoitusryhmä 3
- Opintojakso
- 7F00BA19
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ohjata perusliikkumista
- osaa ohjata perusliikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineiden käyttöä
- osaa toimia ohjaajana erilaisissa ryhmätilanteissa
- osaa käyttää toiminnassaan ja ohjauksessaan selkeää ja tarkoituksenmukaista kieltä
- osaa havainnoida ja kuvata ryhmädynaamisten tekijöiden vaikutuksen fysioterapeuttisissa ryhmissä
- osaa ohjata hengitysharjoituksia
- osaa ohjata rentousharjoituksia ja tunnistaa toisessa ihmisessä ja myös itsessään rentouden ja jännittyneisyyden eroa
- osaa toteuttaa tasapainoharjoituksia
- osaa soveltaa hieronnan perusotteita kehon eri osia hierottaessa
- pyrkii aistimaan omassa kehossa liikettä, hengitystä, rentoutta ja jännittyneisyyttä
Sisältö (Opintojakso)
- perusliikkumisen ohjaaminen
- liikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineet
- fysioterapeuttinen ohjaaminen
- fysioterapeuttinen harjoittelu vedessä
- persoonallinen ja selkeä tapa viestiä
- musiikin valinta erilaisiin tarkoituksiin
- hengitysharjoitukset eri ikäisille
- rentousharjoitukset erilaisin tekniikoin
- tasapainoharjoitukset erilaisin välinein toteutettuna
- hieronnan toteuttaminen kehon eri osiin
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kokeiden ajankohdat tulee esille lukkarikoneelta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännön kokeet (0-5)
Hieronta hyväksytty / hylätty (arviointikriteerit Tabulassa)
Liikunnan didaktiikka hyväksytty / hylätty (arviointikriteerit ilmoitetaan ensimmäisellä tunnilla)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely.
Harjoitustunnit.
Opintokäynnit.
Oppimateriaalit
Opetusmateriaalit tulee esille tunneilla.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu yhtenä kokonaisuutena teoriaosuuden kanssa 8.1.2018-16.3.2018.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole ymmärtänyt asiaa. Hän tuottaa virheellisiä asiasisältöjä. Tilanne on epälooginen ja asiat ovat irrallisia (käytännön koe).
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tuottanut vaadittavan asiat pääkohdat. Hän toimii pääkohdissa oikein, mutta yksityiskohdissa on virheellisyyksiä. Opiskelija ohjaa vaadittavan sisällön kaavamaisesti, jolloin kokonaisuus jää vielä epäselväksi ja voi sisältää irrallisuuksia (käytännön koe).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vaaditun kokonaisuuden. Opiskelija tuottaa oikeita asiasisältöjä, joskin niiden käsittely voi olla osin pinnallista ja soveltamisessa esiintyy vielä puutteita. Opiskelija tuottaa perusteluja. Ohjaustilanne ei ole vielä täysin kokonaisuutena hallinnassa (käytännön koe).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osoittaa vaaditun kokonaisuuden monipuolista ja perusteltua hallintaa. Opiskelija osoittaa tarkoituksenmukaista tiedon soveltamista teoriassa / käytännössä. Hän toimii selkeästi, loogisesti ja ammatillisesti. Opiskelija pystyy hyödyntämään omaa persoonallisuuttaan. Ohjaustilanne muodostaa kokonaisuuden ja opiskelija pohtii asiakkaan kanssa konkreettisesti myös tilanteen jatkuvuutta esimerkiksi kotiolosuhteissa. (käytännön koe).