Tekniikan kirjallinen ja suullinen viestintä sekä mittaamisen raportointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5K00BH25-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2017 - 11.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2018 - 31.07.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Konetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Lotta Markkula
- Jarmo Lilja
- Marja Mäkinen
- Pasi Arvela
- Opintojakso
- 5K00BH25
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa:
• osaa arvioida omaa kirjallista viestintäosaamistaan
• osaa hyödyntää saamaansa palautetta
• ymmärtää viestintätaitojen merkityksen
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa
• viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• työstää kohdeyleisölle kirjallisia esityksiä mittaustehtävistä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• käyttää puhe- ja kirjoitusviestinnässään tekniikan standardien ja kielenkäyttösuositusten mukaista kieltä
• raportoida insinöörimäisesti teknisiä mittauksia ja testauksia.
• suorittaa ohjattuna mittaustehtävän
• laatia ohjattuna tehtävän mukaisen mittauspöytäkirjan
• soveltaa eri menetelmiä mittaustulosten käsittelyyn
• laatia mittaustuloksiaan ja tulosten käsittelyä tukevan graafisen esityksen
• laskea mittaustehtävän mukaiset virhearviot
• laatia ohjattuna normien mukaisen raportin
Sisältö (Opintojakso)
• Mittauksia tekniikan alalta, tuloksen laskentamenetelmiä mukaanlukien lineaarinen regressio ja mittausepävarmuuden arviointi,raporttien laatiminen suoritetuista mittaustehtävistä, puheviestinnän perusteet • ryhmätyötaidot • oikeakielisyys • asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet).
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon liittyy fysikaalisia mittauksia, niihin liittyviä matemaattisia menetelmiä ja raportointia.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella.
Arviointiin käytetään jaettavaa arviointilomaketta.
Lähiopetustunneilla on 100% läsnäolovelvollisuus.
Mittaukset ja raportointi tehdään työpareittain.
Mittaus 1: mittaukset on suoritettava ja raportointi tulosten käsittelyineen on suoritettava hyväksytysti
Mittaus 2: arvioidaan asteikolla 0-5
Mittaus 3: arvioidaan asteikolla 0-5 (Raporttiin 3 liitetään kunkin opiskelijan arviointilomakkeen itsearviointi)
Opintojaksoon sisältyy myös puheviestinnän osuus
Opintojakson arvosana pohjautuu raporttien 2 ja 3 keskiarvoon sekä viestinnän osuudesta annettavaan arvosanaan painotuskertoimilla 3/4 ja 1/4.
Raporttien vertailussa käytetään sähköistä plagiaatintunnistusjärjestelmää (Urkund).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Laboratoriotyöskentely
Parityöskentely
Kirjallinen raportointi
Puhe-esitykset
Oppimateriaalit
Arminen, Mäkelä, Mäkinen, Puhakka, Vierinen; Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka
Muu materiaali ja tarkempi aikataulu on tallennettu tabulapohjalle 5K00BH25-3021 Tekniikan kirjallinen ja suullinen viestintä sekä mittaamisen raportointi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta n. 50 h
Itsenäistä työskentelyä n. 50 h
Yht. n. 100 h
Sisällön jaksotus
Toteutuksella tehdään kolme mittausta fysiikan laboratoriossa, joita seuraa tulosten laskenta-, raportointi- ja palautetunnit. Lisäksi toteutuksella on 10 h suullisen viestinnän osuus. Tarkempi aikataulu on tabulassa.
Lisätiedot
Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille. Läsnäolovelvoite laboratoriotöissä 100 %, muutoin 80 %.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raportointiosuus: Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai hyväksyttyjä raportteja puuttuu.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija ei ole pitänyt 10 - 15 minuutin suullista esitystä ryhmälle eikä antanut vertaispalautetta muille.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raportointiosuus: Opiskelija on osallistunut lähiopetukseen ja tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Raportit saattavat kuitenkin sisältää pieniä virheitä tai olla muilta osin puutteellisia. Raportit eivät vastaa TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin omasta esityksestään. Puhe-esitys on kuitenkin ollut pituudeltaan liian lyhyt (alle 10 min.) ja esityksen rakenteessa tai esitystavassa on isoja puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit tehty TAMK:n raportointiohjeen mukaisella tavalla.
Tulokset ja analyysit ovat oikeita, mutta teksti ja tulosten kommentointi suppeaa. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä ja lähteitä tekstinsä tukena.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin esityksestään. Opiskelija osaa pitää kohtalaisen sujuvan suullisen esityksen: esitystä on valmisteltu, aihe on rajattu ja esityksen rakenne ja jäsentelytapa ovat kohtalaisen selkeitä. Pieniä puutteita edellä mainituissa sallitaan. Opiskelija käyttää ääntään puhe-esitykseen sopivalla tavalla (mm. artikuloi selkeästi ja puhuu riittävän kuuluvasti). Myös opiskelijan sanaton viestintä on melko sujuvaa ja luontevaa. Opiskelija on valinnut esitykseensä sopivia havainnointimenetelmiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit tehty TAMKin raportointiohjeen mukaisella tavalla. Työskentely on aktiivista ja paneutunutta ja tekijä osoittaa sekä hyvää itsenäisen työskentelyn että yhteistyön taitoa. Raporteissa tulokset ja analyysit ovat oikeita. Teksti on sujuvaa ja virheetöntä ja osoittaa perehtymistä töiden aiheisiin opettajan jakamaa materiaalia syvällisemmin. Tekijä osoittaa ymmärtävänsä menetelmien rajoitukset, yhteydet ammattialaan ja osaa visioida kehitysmahdollisuuksia.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin esityksestään. Opiskelija osaa pitää sujuvan suullisen esityksen: esitystä on valmisteltu huolellisesti, aihe on rajattu riittävän tarkasti, esityksen rakenne ja jäsentelytapa ovat selkeitä. Opiskelija käyttää ääntään puhe-esitykseen sopivalla tavalla (mm. artikuloi selkeästi ja puhuu riittävän kuuluvasti). Myös opiskelijan sanaton viestintä on sujuvaa ja luontevaa. Opiskelija on valinnut esitykseensä sopivia havainnointimenetelmiä ja hyödyntää niitä sujuvasti.