Suunnittelutyön perusteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00CE37-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2018 - 15.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusarkkitehti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jaakko Aumala
- Minna Nyström
- Vastuuhenkilö
- Minna Nyström
- Ryhmät
-
18I800Rakennusarkkitehti
- Opintojakso
- 5R00CE37
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnittelun peruskäsitteisiin ja suunnittelijan työvälineisiin. Opiskelija osaa rakentaa erilaisia pienoismalleja ja tuottaa dokumentteja suunnitteluprosessin tueksi. Opiskelija osaa koota harjoitustyöstä ammatillisen esityksen.
Sisältö (Opintojakso)
Harjoitustyönä on abstrakti tilasommitelma.
Työvälineet (piirustusvälineet, mallinnusohjelma, tulostusmenetelmät, kopiointi, mallinrakennus).
Visuaalinen ja suullinen esitys.
Aika ja paikka
Kerrotaan opintojakson alussa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana 0 - 5 osaamistason mukaan.
Suullinen opettajan arviointi ja vertaisarviointi kritiikkitilaisuuksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, luennot
Pienoismallityöskentely
Ryhmissä tapahtuvat harjoituksen ohjaukset
Omatoiminen opiskelu
Kritiikkitilaisuudet
Harjoitusten palautuksia ei hyväksytä, mikäli opiskelija ei ole esitellyt säännöllisesti harjoitustaan luonnosvaiheessa opettajille.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit:
Stenroos Helmer & Seppo Aura. Arkkitehtuurin muoto ja sisältö
Francis D.K. Ching. Architecture: Form, Space and Order
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op. Luennot lukujärjestyksen mukaisesti ja lisäksi runsaasti omatoimista työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Esitellään opiskelijoille opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluentoja
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Ei esitietovaatimuksia.
Kurssilla on käytössä Tabula.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole riittävästi osallistunut oppitunneille tai oppilaalla on palauttamattomia harjoitustöitä tai harjoitustyön taso ei ole hyväksyttävissä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Hän ei ole esitellyt harjoitustyötään ohjaajille säännöllisesti, eikä kehittänyt sitä saamansa palautteen perusteella riittävästi. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja epäloogisia. Kokonaisuudesta näkyy, että opiskelija ei ole sisäistänyt käsiteltyjä asioita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Hän on esitellyt harjoitustyöt ohjaajille säännöllisesti ja kehittänyt niitä saamansa palautteen perusteella. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Osaa selittää harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset, jotka ovat loogisia. Opiskelija dokumentoi työnsä opetetulla tavalla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on esitellyt harjoitustyöt ohjaajille säännöllisesti ja kehittänyt niitä saamansa palautteen perusteella. Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti, luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelija dokumentoi työnsä lähes virheettömästi.