CAD-suunnittelun perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00CE36-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2018 - 24.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.08.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusarkkitehti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jaakko Aumala
- Vastuuhenkilö
- Jaakko Aumala
- Ryhmät
-
18I800Rakennusarkkitehti
- Opintojakso
- 5R00CE36
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija hallitsee perusteet tietoneavusteisen suunnitteluun. Hän osaa tuottaa piirustustuksia erilaisilla esitystavoilla tietokoneavusteisesti, hallitsee merkinnät ja tulostamisen suomalaisen käytännön mukaisesti valmiiksi rakennuspiirustuksiksi. Opetellaan SketchUp perusteet ja
esityskuvat SketchUp-mallista käyttäen erillistä ohjelmaa.
Sisältö (Opintojakso)
AutoCAD perusteet 2D
Piirustusten esitystavat, merkinnät ja tulostaminen suomalaisen käytännön mukaisiksi rakennuspiirustuksiksi
SketchUp perusteet
Esityskuvat SketchUp-mallista käyttäen erillistä ohjelmaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Jokaisen lähitunnin alussa on pieni välitentti. Välitentti sulkeutuu tabulassa aina 10 min. tunnin alkamisajan jälkeen. Ei siis kannata myöhästyä tunnilta, mikäli aikoo välitenteillä saada hyvät pisteet! Kurssin lopuksi on varsinainen tentti, jolla voi korvata / korottaa välitenteillä saadut suorituspisteet. Jos välitenttejä jää suorittamatta 1/3 kaikista tai enemmän, joutuu aina tekemään varsinaisen tentin. Varsinainen tentti tehdään erikseen sovitun oppitunnin aikana. Mahdollinen uusintatentti tulee sopia opettajan kanssa tarkemmin, koska sekin tehdään koneella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Välitenttien (tai uusintatentin) osuus n. 40%, harjoitustyöt, kukin noin 20%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Demonstaraatioita, ohjattua työskentelyä, materiaalin itseopiskelua, tuntiharjoitteita, virtuaaliharjoituksia ja laajempia harjoitustöitä.
Oppimateriaalit
Tabulassa on pdf-materiaaleja ja videoita. Muu materiaali voi olla käytössä oman harkinnan mukaan, mutta ei ole välttämätöntä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kuorma on pyritty jakamaan tasaisesti kurssin ajalle, joten ole aktiivisesti mukana alusta saakka.
Sisällön jaksotus
Kurssin aluksi perehdytään AutoCAD-ohjelman perusteisiin. Tämän jälkeen tutustutaan SketchUp-ohjelmaan ja 3d-luonnosteluun. Kurssin edetessä painopistettä siirretään rakennuspiirustusten merkintöjen ja geometristen ominaisuuksien suuntaan. Revit-ohjelmaa käsitellään alkeitten tasolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tapauskohtaisesti harkittavissa, mikäli on erityisiä perusteita.
Lisätietoja opiskelijoille
Tabulan seuraaminen on välttämätöntä heti kurssin alusta lähtien.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut kurssille ja ollut läsnä, mutta opiskelija ei täytä arviointikriteereitä korkeampiin arvosanoihin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saanut kaikki pakolliset suoritteet hyväksyttävän tasoisesti läpi, eli harjoitustyöt ja välitentit/uusintatentti ovat kaikki hyväksytyn minimitason läpäiseviä. 2 edellyttää jo jonkinverran minimivaatimuksia parempaa osaamista. Opiskelija osaa ainakin osittaisen avun kanssa tai mallia seuraten suoriutua CAD-tehtävistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saanut kaikki pakolliset suoritteet hyväksyttävän tasoisesti läpi, eli harjoitustyöt ja välitentit/uusintatentti ovat kaikki hyväksytyn minimitason läpäiseviä. 2 edellyttää jo jonkinverran minimivaatimuksia parempaa osaamista. Opiskelija osaa ainakin osittaisen avun kanssa tai mallia seuraten suoriutua CAD-tehtävistä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osoittanut osaavansa jakson asiat teoriassa ja käytännössä kiitettävän hyvin. Tarkempia pisterajoja ei vielä voi julkaista, kun ne muuttuvat joka vuosi. Opiskelija ratkaisee itse CAD-työskentelyssä syntyneitä ongelmatilanteita ja kykenee myös auttamaan myös muita oppilaita vastaavien ongelmatilanteitten ratkaisemisessa.