Skip to main content

Basics of Research and Research Methods (6 cr)

Code: 7S-46-3017

General information


Enrolment period
02.07.2018 - 29.11.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2018 - 28.11.2018
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ulla-Maija Koivula
Liisa Laine
Anssi-Pekka Udd
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-46

Objectives (course unit)

Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data

Content (course unit)

- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics

Exam schedules

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautusaika 19.10.2018 klo 16 mennessä (sähköpostiin liisa.laine@tamk.fi)
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi osana "Osallisuuden projektiopintoja" syksyn 2018/kevään 2019 aikana
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus 5.12.2018 mennessä.

Assessment methods and criteria

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- toiminta, aineistonhankinta kentältä, analyysi ja soveltuva raportointi pienryhmissä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen
- ARVIOINTI 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltaminen - HUOM! Integroidaan Osallisuuden edistämisen projekteihin!
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi osaksi Projektiopintojen raporttia!
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen

Learning materials

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46-2017 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- kentälle jalkautumiseen liittyvät materiaalit ja aineistot
"TUTKIMUSPROSESSI JA SEN SOVELTAMINEN 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT 2015
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Student workload

KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h":
lähiopetus: 20 h
itsenäinen työskentely: 34 h
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
toteutukseen liittyvä info sekä tarvittaessa ohjaus: 16 h
yhteistyötahon kanssa työskentely - toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 38 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 28 h = n. 1 op

Content scheduling

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op":
1.Kerta Etäkerta
Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo
- muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
2.kerta
Kurssin esittely Tixel, Havaintomatriisin luominen. Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin. Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta. Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta
3.kerta
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta) kyselylomakkeen luominen - e-lomakkeen tekeminen. E-lomakkeen valintaruuturyhmän käsittely Tixelillä Summamuuttujan muodostaminen Tixelillä
4. kerta
Graafiset kuviot - miten tulkitsen kaavioita - vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
5.kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
6.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op":
24.10. Info osana Projektiopintojen infoa
Itsenäistä työskentelyä ryhmittäin tehtävänantojen mukaisesti - lukujärjestyksissä varattu 4 x 4 h toteuttamiselle/ohjaukselle
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op":
KOKONAISUUS 2 op = 54 h: lähiopetus 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h, itsenäinen työskentely 28 h
LÄHIOPETUSKERRAT RYHMITTÄIN:
A: .
LÄHIKERTOJEN TEEMAT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI (1 kerta)
2. ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET (2 kerta)
3. TUTKIMUSOTTEET; TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET (3 kerta)
4. TIETEELLISET TUTKIMUSMENETELMÄT JA SISÄLLÖN ANALYYSI (4 ja 5 kerta [4 kerta "Menetelmäpäivä"] + yhteenvetona "tutkimusasetelma" kuntoon)
5. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (6 kerta)

Completion alternatives

Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Määrällisen osuuden voi suorittaa itsenäisesti kurssilla määriteltävän harjoitustyön avulla.

Practical training and working life cooperation

"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa tehtävät liittyvät työelämän kanssa tehtäviin projekteihin
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa

Further information

TÄMÄ TOTEUTUS KOSKEE 16SO - RYHMÄÄ A!!
TABULASIVUT: 7S-46-2017 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus; 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (16so) (TÄRKEÄ kokoava sivu!!!)

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden

Go back to top of page