Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT68-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2018 - 04.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2018 - 12.10.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Raakel Viheroksa
Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00CT68

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen osana hoitotyötä
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle sekä tunnistaa mielenterveystyön eri tasot
- tietää sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin
- saa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin liittyviä asioita
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydetilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä

Sisältö (Opintojakso)

-terveyden kokonaisvaltainen edistäminen hoitotyössä
-mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät, mielenterveyden eri tasot
-sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen hyvinvointiin, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- riippuvuus moninaisena ilmiönä ja haitallisen riippuvuuden ehkäisy
- riippuvuuteen liittyvien asioiden tunnistaminen
- omien asenteiden tunnistaminen
- ihmisen psyykkinen toiminta ja käyttäytyminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1. Hoitotyön tentti, paritentti
Osa 2. Psykologian tentti, ryhmätentti
Molempien usinnat tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö 1op. Numeerinen arviointi. 50%. Tentti ja hyväksytysti suoritetut tehtävät.Opintojakson orientaatiossa 100% läsnäolo.
Osa 2. Psykologia 1op. Numeerinen arviointi. 50%. Tentti ja hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Osa 3. Pienryhmätyöskentely 1op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus.
Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, ryhmätyöt, erilaiset some työkalut, tutustumiskäynnit, teemapäivät. Opetusmenetelmät voivat muuttua.

Oppimateriaalit

Hoitotyö:
Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005, s. 1-58 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Käypähoitosuositukset: tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus, alkoholiongelmaisen hoito s. 2-7 (ei kliininen tutkimus) s. 9-10: Lyhytneuvonta
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Psykologia:
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81h, itsenäisen opiskelun osuus on 61h.

Sisällön jaksotus

Osa 1: hoitotyö
Osa 2: psykologia
Osa 3: pienryhmätyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen toiselle toteutukselle

Vaihtoehtoinen suoritustapa: hengitysmessut 24.10 korvaa yhden tenttikirjan: terveyden edistäminen esimerkein.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti syksyllä- 18.
Opintojakson orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus.
Oppimisen taidot/kirjoitusviestinnän opintojaksoon sisältyvä essee integroidaan pienryhmätyöskentelyyn

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

Siirry alkuun