Siirry suoraan sisältöön

Strukturoitu tiedonhankinta (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT60-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.09.2018 - 16.10.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.10.2018 - 10.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Taina Peltonen
Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö
Arja Halkoaho
Opintojakso
7K00CT60

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä rajatun terveystieteellisen kysymyksen ja toteuttaa sen mukaisen pienimuotoisen, strukturoidun tiedonhaun
- osaa kuvata tiedonhakuprosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja tietää näytönasteet
- osaa etsiä ja tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia
- tunnistaa oman alansa tieteelliset/ammatilliset tiedonlähteet ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti
- osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä

Sisältö (Opintojakso)

- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
- strukturoitu tiedonhaku (esim. PICO)
- näyttöön perustuva toiminta
- näytönasteet
- lähdekritiikki

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Aika ja paikka

Kurssin aloituskerralla läsnäolovelvoite
Seminaaritöiden esitykset , läsnäolovelvoite. Poissaolosta korvaava tehtävä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informaatikon tunnit hyväksytty - hyvätty.
Seminaaritehtävä arviointi 0-5. Sisältää itse tehtävän tekemisen että vertaisarvioinnin tekemisen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, ryhmätyöt, seminaarityöskentely, vertaisarviointi, työskentely verkkoalustalla.
Työskentelystä osa tapahtuu englannin kielellä.
Informaatikon tunnit 6h: pakollinen läsnäolo ja tehtävän tekeminen. Oma tietokone.

Oppimateriaalit

Suomeksi
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Elomaa L. & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-5
Täydentyy opetuksen alkaessa.
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 81h
Luento-opetusta noin 18h. Informaatikon tunnit 6h. Itsenäinen työskentely 57h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutuksen opiskelijoille.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja

Siirry alkuun