Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-29-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 28.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 05.08.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tapio Salomäki
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S-29

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi ja arviointiperusteet Raijan osuuden tentistä
Toteutus: "Asteikko 0-5"
Tentti arvioiodaan 0-5.
Arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 tiedon soveltaminen, , kantaaottaminen , omiin kokemuksiin reflektointi
4 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
Raijan osuuden tenttipäivät, josta voit valita itsellesi sopivan.
Tapion ja Riikkaelinan osuuksista tulee tehtävät, jotka arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi kokonaisuudessaan 8x27h = 216h
Tapion osuus 2 op 2x27h = 54 h josta kontaktiopetusta 12h ja itsenäinen työskentely 36h + 10 h Raijan tenttiin. Tähän laskettu 11.1 kontaktiopetus
Riikkaelina 2 op 2x27h = 54 h josta kontaktiopetusta 8h ja itsenäinen työskentely 36h ? 10 h Raijan tenttiin
Raijan osuus 4x27h= 108h josta kontaktiopetus 58h, ennakkotehtävä ja tentti 50h + 20h itsenäistä Riikkaelinan ja Tapsan osuuksista.

Sisällön jaksotus

9.1.2019
AP Aloitus - ryhmäytyminen (Raija)
Lto-osaaminen (Hanna)
Piia mukana ap
IP Ennakkotehtävän purkaminen pienryhmissä. Mitä on varhaiskasvatus? (Raija, Hanna havainnoimassa)

16.1.2019
AP Varhaiskasvatuksen määrittely jatkuu – Lapsen johtava toiminta. Lapsen sitoutuminen toimintaan. (Raija, Hanna havainnoimassa)
IP jatkuu iltapäivällä vuorovaikutuksella Demostraatio. (Raija)
Minä ja minun ryhmäni.
23.1.2019
AP Vasun lähtökohtia + lasten laaja-alainen osaaminen (Hanna)
IP Huom. klo13.00-13.45 Touhula esittely Lapsi oppijana
klo 14-16 Lapsen vasu (Hanna)

30.1.2019
AP Lapsen oppimisen ohjaus ja tukeminen mm. Lähikehityksen alue. (Raija)
IP Lasten kulttuuri (Merja)

6.2.2019
AP Lasten kulttuuri (Merja)
IP Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa (Virve)

13.2.2019
AP Oppimisympäristö (opiskelijoilla ”tutkimusmatka” päiväkotiin ennen tätä) – Oppimisen alueet (Hanna)
IP Toimintakulttuuri – Tiimityö (Hanna)

20.2.2019
AP Lapsen osallisuus ja toimijuus (Piia?)
IP Lasten kulttuuri (Merja)

6.3.2019 Piia koko päivä
AP Pedagoinen suunnittelu,dokumentointi,arviointi.
IP jatkuu iltapäivällä

13.3.2019
AP Kasvatuskumppanuus & yhteistyö teemapäivä
IP Voitaisi olla ainakin osan aikaa kaikkia yhdessä Hanna,Piia ja minä.

Muut huomiot:
- Muutama lisä kertoja Piian opetukseen.
- Varhaiskasvatuksen historiallisia lähtökohtia- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
Vaihtoehtoiset pedagogiikat - Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat

Siirry alkuun