Analytical Chemistry and Laboratory Course in Process Engineering (5 cr)
Code: 5P00CW74-3002
General information
- Enrolment period
- 27.11.2017 - 14.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2018 - 29.04.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bioproduct Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
- Teachers
- Piia Kanto
- Course
- 5P00CW74
Objectives (course unit)
The student can
- apply the principles of analytical chemistry
- calculate the concentration of solutions
- the meaning of chemical equilibrium
- the theoretical principles of the analytical methods and analysis equipment
- work safely in the laboratory
- follow Finnish and English work instructions
make qualitative and quantitative analysis
- make conclusions and report the results
Content (course unit)
- theoretical principles of analytical chemistry: solutions, composition, equilibrium reactions and electrochemistry
- pH of the buffer and salt solutions
- solubility calculations
- operating principles of analysis equipments
- analytical chemistry laboratory work
Prerequisites (course unit)
General Chemistry, Inorganic Chemistry and Laboratory Work
Exam schedules
Kurssikoe: 26.4.
Uusinta 1: 24.5.2018 (uusinnat & korotukset)
Uusinta 2: 30.8.2018 (vain uusinnat)
Uusintoihin ilmoittautuminen viimeistään kymmenen päivää ennen tenttiä PAKIN Tentit –toiminnon kautta.
Assessment methods and criteria
Tentti, raportit, laskuharjoitukset, laboratoriotyöt, ryhmätyöt
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, laskuharjoitukset, laboratorioharjoitukset, raportointi, itsenäinen työskentely.
Learning materials
Laboratorioalan analyyttinen kemia, Pekka O. Lehtonen ja Marja-Liisa Sihvonen (hankinta erittäin suositeltavaa ja kirjan tulisi olla heti toteutuksen alussa käytössä)
Tabulassa jaettu materiaali
Student workload
Teoria on pääsääntöäisesti 3 periodissa. Labrat 4 periodissa.
Mitä on analyyttinen kemia
Kalibrointimenetelmät ja laboratoriotöihin liittyvät laskut
Klassiset menetelmät
Erotusmenetelmät
Kromatografia
Spektrometria
Työohjeet
Laboratoriotyöt
Laskupaketti itsenäisenä työnä
-Kertaus: kemiallinen tasapaino, hapot ja emäkset
-Suolan pH
-Liukoisuus
-Puskuriliuokset
Further information
Läsnäolo:
Läsnäolo edellytetään työohjetunnilla, labroissa ja ryhmätöissä sekä niiden esittelyissä.
Läsnäolo erittäin suotavaa myös luennoilla.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei saavuta hyväksyttävää tasoa teoriakokeessa ja opiskelijalla on tekemättä pakollisia suorituksia kuten tehtäviä, raportteja ja laboratoriotöitä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä raportoida saamansa tulokset. Opiskelija tarvitsee analyyttisen kemian laskuissa ohjausta. Opiskelija työskentelee laboratoriossa noudattaen laboratorio- ja kemikaaliturvallisuutta. Laboratoriotöiden tekemisessä opiskelija tarvitsee ohjausta. Opiskelija tekee tarvittavat suoritukset, muttei noudata läsnäolovaatimuksia.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian tärkeimpiä työtapoja sekä osaa laskea analyyttisen kemian laskuja. Opiskelija osaa tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä tulkita ja raportoida analyysituloksensa. Hän tarvitsee välillä ohjausta, mutta selviytyy jo melko itsenäisesti. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin ja palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään. Tentissä ja oppitunneilla opiskelija osoittaa analyyttisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita.