Global Bioproduct Industry and Customer Management (5 cr)
Code: 5P00BI77-3003
General information
- Enrolment period
- 11.06.2018 - 02.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.09.2018 - 14.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bioproduct Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 32
- Degree programmes
- Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
- Teachers
- Tiina Wickman-Viitala
- Merja Hanhimäki
- Course
- 5P00BI77
Objectives (course unit)
The student knows
- the demand and offer of paper and paperboard products and other bioproducts like pulp in Europe and global
- the indicators effecting in demand of paper and paperboard products and other bioproducts
- the global trade channels of pulp, paper and paperboard
- the main documents of foreign trade
- the main risks of foreign trade
- the Incoterms clauses of terms of delivery
- the content of Busines to Busines marketing
- the content, targets and benefits of customer relationship marketing
- the marketing mix of paper busines
- the role of green marketing in paper busines
-
Content (course unit)
the demand and offer of paper and paperboard products and other bioproducts like pulp in Europe and global
- the indicators effecting in demand of paper and paperboard products and other bioproducts
- the global trade channels of pulp, paper and paperboard
- the main documents of foreign trade
- the main risks of foreign trade
- the Incoterms clauses of terms of delivery
- the content of Busines to Busines marketing
- the content, targets and benefits of customer relationship marketing
- the marketing mix of paper busines: product, price, place and promotion
- product: the concept of the product, the marketing quality of the product
- price: price policy, price decissions, terms of payment
- place: marketing channels in bioproduct industry
- marketing communication: personal selling in B to B marketing sales promotion
- the role of services in bioproduct industry
- the technical customer service in bioproduct industry
- the role of green marketing in paper busines
Prerequisites (course unit)
Business Operations and Entrepreneurship
Location and time
Opintojakson lähitapaamiset ovat pääosin torstaisin klo 8- 11 (12). Kts. tarkat päivät/Tabula. Opintojaksolla joitakin lähitapaamisia pidetään yhdessä opintojakson Customer Management in Forest Based Industry, jonka lähitapaamiset ovat pääosin tiistaisin klo 11-14 tai perjantaisin 8-12. Nämä lähitapaamisen ilmoitetaan opintojakson alussa ja merkitään ryhmien lukujärjestykseen. Yhteisissä lähitapaamisissa kieli on englanti.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä ja toteutetaan yhteisiä harjoitustöitä, ekskursioita ja tapahtumia myös opintojaksojen Pakkaukset ja uudet tuotteet, Design Management and Innovations ja Liiketoiminta ja yrittäjyys kanssa.Edellä mainituille opintojaksoille osallistuminen ei kuitenkaan ole edellytyksensä (esimerkiksi opiskelijalla hyväksiluku tai korvaava opintojakso näistä); tällaisessa tapauksessa sovelletaan harjoitustyöt opiskelijan tarpeeseen.
Exam schedules
Ennakkotentti (katso tenttimateriaali yllä) lukukauden alussa, tarkat päivät kts. Tabula. Tentti toteutetaan Tenttiterraariossa. Ohje sähköiseen tenttiin ilmoittautumisesta sekä tenttimisestä Tenttiterraariossa: https://intra.tamk.fi/web/it-ohjeet/tenttiterraario. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Assessment methods and criteria
Tentti hyväksytty/hylätty
60 % Busines Model Canvas - liiketoimintamalli: kirjallinen raportti ja esitys
20 % Puupohjaisten biotuotteiden maailmanmarkkinat tehtävä (maailman metsävarat ja kuituraaka-aineet; paperi ja kartonki; kemiallinen massa; sahatavara; puulevyt; pakkausmateriaalit)
20 % Asenne, osallistuminen, työskentely,laadullinen aktiivisuus , lähitunneilla, ekskursioilla, yrityskäynneillä ja ajanhallinta sisältäen itsearvioinnin ja vertaisarviointi.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Valmentava opettajuus
Aktivoivat tuntitehtävät
Opetuskeskustelut
Analyysi- ja liiketoimintamallit
Pari-/ryhmätyöskentely
Messuvierailu ja ekskursiot
Learning materials
Tenttimateriaali: Osia kirjasta Simula, Lehtimäki,Salo, Malinen Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen (Teknologiateollisuus);Busines Model Canvas-lyhennetty versio kirjasta; muu tenttimateriaali ilmoitetaan n.kaksi viikkoa ennen tentin avautumista tenttiterraariossa
Busines Model Canvas-liiketoimintamalli: https://sc5.io/posts/business-model-canvas-suomeksi/#gref
Luentomateriaali
Nettimateriaali
Student workload
60 h lähituntityöskentelyä ja 65 h itsenäistä työskentelyä
Content scheduling
Opintojakson valmentajina ova Tiina Wickman-Viitala (Busines Model Canvas; vientikauppa), xxx (liiketoiminta, markkinointi) ja Merja Hanhimäki (BtoB markkinointi puupohjaisilla biotuotteilla sekä kyseisten tuotteiden maailman markkinat):
Sisältösuunnitelma (muutokset mahdollisia):
Vko 36 Orientaatio, tiimiytyminen, motivointi HUOM! Toteutus alkaa viikolla 38/2018.
Vko 37 Canvas Busines Model
Vko 38 Tuote ja arvolupaus asiakkaalle (asiakashyödyt, asiakkaan sitominen)
Vko 39 Asiakassegmentointi
Vko 40 CRM - Customer Register Management
Vko 41 Hinnoittelu (alan) ja kannattavuus
Vko 42 Itsenäisen opiskelun viikko
Vko 43 Markkinointikanavat; tilaus-toimitusketju
Vko 44 Kansainvälistyminen; vientidokumentit, valuttatoiminnot
Vko 45 Myyntitapahtuma/reklamaatiokäsittely yhdessä opintojakson Pakkaukset ja uudet tuotteet kanssa.
Viikko 46 Canvasin/liiketoimintasuunnitelman välitarkastuspiste
Viikko 47 Tuotteiden markkinat/suurimmat tuottajamaat
Viikko 48 Kestäväkehitys/Uhkakuviin ja mahdollisuuksiin reagoiminen
Viikko 49 Yhteinen loppuseminaari
Viikko 50 Mahdollisten rästitehtävien purku sekä poissaolot korvaavien tehtävien esittely
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Yritysvierailut
Yrityslähtöiset toimeksiannot
International connections
Tuotelanseraaus kansvainväliselle markkinalle.
Further information
Opintojakso on osa opintokokonaisuutta, jossa tämän opintojakson lisäksi opintojaksot Design Management and Innovations, Uudet tuotteet ja pakkaukset, Liiketoiminta ja yrittäjyys..
Opintojakson lähitunnit ovat pakollisia.Perustellusta poissaolosta tulee ilmoittaa kulloisenkin lähitapaamisen opettajalle. Opintojakso hylätään opiskelijan osalta, mikäli poissaoloja on enemmän kuin kolmelta lähitapaamiselta. Poissaolot ja tuntityöskentely vaikuttavat arvosanaan. Kun poissaoloja lähitapaamiselta on kolme, tulee opiskelijan korvata poissaolot itse valitsemallaan teemaan sopivalla alustuksella, joka esitetään viikolla 50.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei riittävä läsnäolo opintojakson lähityöskentelytunneilla. Poissaolojen korvaavuudet puuttuvat. Ei tee Busines Canva Model ja muita opintojakson tehtäviä.
Hylätty tentti.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa markkinoinnin peruskäsitteet ja markkinointitoiminnot. Tietää markkinoinnin malleja ja analyysimenetelmiä. Tekee vaadittavat esitykset. Osallistuu lähityöskentelytunneille.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa ja ymmärtää markkinoinnin käsitteitä ja mrakkinoinnin toimintoja sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Tietää markkinoinnin roollin liiketoimintojen kokonaisuudessa.Esitykset ovat ammatillisesti hallittuja. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyn edistämiseksi lähityöskentelytunneilla.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa ja ymmärtää laajasti markkinoinnin ksäitteitä ja markkinoinnin toimintoja sekä osaa monipuolisesti ja kehittävällä otteella soveltaa niitä. Ymmärtää markkinoinnin merkityksen liiketoimintojen kokonaisuudessa. Esitys ammattimaisen laadukasta, analysoivaa ja selkeää. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyssä ja hallitsee ryhmädynamiikkaa rakentavasti edistäen ja asiaa eteenpäin vieden.