Potilaan hoito ja orientoiva harjoittelu I (3op)
Toteutuksen tunnus: 7R00DE93-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.07.2018 - 24.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 31.10.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Röntgenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Paula Pajunen
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Opintojakso
- 7R00DE93
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia hoitotyön auttamismenetelmiä potilaan hoidossa
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
Sisältö (Opintojakso)
-hoitajana toimiminen ja hoitotyön toimintaympäristö
-hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoitotyö
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu
Aika ja paikka
Opintojakson orientaatiotunti 4.9.2018 klo 8.30, pakollinen läsnäolo
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 25.10.2018 klo 12.30. Uusinnat examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö; Tentti (numeraalinen arviointi) ja ryhmätyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu; Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktitunnit/keskusteluluennot, ryhmätyöskentely, orientoiva harjoittelu
Oppimateriaalit
Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Soveltuvin osin. Hki: WsoyPro.Soveltuvin osin.
Rautava-Nurmi H, Westergård A, HenttonenT, Ojala M & Vuoronen S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Soveltuvin osin. Hki: SanomaPro.
Iivanainen I & Syväoja P. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81h opiskelijan työtä, josta teoriaopetusta 16 tuntia sekä orientoiva harjoittelu 10h / ryhmä. Itsenäinen työskentely 55h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty /Hylätty arviointi orientoivasta harjoittelusta:
Hyväksytty:
Opiskelija on osoittanut aktiivista osallistumista (100% läsnäolo) ja motivoituneisuutta harjoituksiin ja harjoiteltavien hoitotyön perustoimintojen osaamista/hallintaa.
Opiskelija osaa harjoiteltavat auttamismenetelmät ja toiminnot. Hän osaa opiskeltavat asiat/sisällöt ja hoitotyön toiminnoissa käytettävien välineiden turvallisen käytön. Opiskelija tietää välineiden ja auttamismenetelmien käyttöindikaatiot sekä osaa toteuttaa hoitoa turvallisesti. Hän osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa päätöksenteon tueksi hoitotilanteissa.
Täydennettävä/Hylätty:
Opiskelija ei saavuta jaksolle asetettuja tavoitteita.
Hylätty arviointi hoitotyön teoriaosuudessa:
Opiskelija ei saavuta 50% maksimipistemäärästä tai tuo esille osaamista/toimintaa, mikä aiheuttaa vaaraa, haittaa tai kuoleman potilaalle.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa määritellä peruskäsitteistön, nimeää/luettelee hoitotyön auttamismenetelmiä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä ja toimintakykyä ko osaamisalueilla sekä on motivoitunut kehittämään osaamistaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Analysoi, pohtii, perustelee monipuolisesti hoitotyön osaamistaan ja toimintaansa sekä yhdistää oppimaansa ammatilliseen kontekstiin tarkoituksenmukaisesti, perustellusti ja näyttöön perustuen.