Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-45-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.01.2018 - 30.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2018 - 01.08.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Merja Repo
Minna Putous
Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Opintojakso
7S-45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (Opintojakso)

- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- seminaarityön ohjeistus liittyen sisältöön, kieleen ja raportin ulkoasuun
- tiedonhankinta

Oppimateriaalit

Seminaarityön tarkemmat ohjeet Tabulassa 17 aso-kotisivut 30.3. mennessä.
Tutustuminen opinnäytyön ohjeistoon ja arviointi kriteereihin kts. intaranet Tamk opinnäytetyö tai Tabula sivu Oppinnäytyö sosiaalialalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 6 h
Tiedonhankinta 2h
Itsenäinen työskentely 100h

Sisällön jaksotus

Ti 17.4 klo 13.00-15.00 Ohjeistus seminaarityöhön ( Minna, Merja ja Raija)
To 19.4 klo 13.00-14.15 Aiheen edelleen tarkentamista ja rajausta ( Minna, Merja ja Raija)
To 19.4 klo 14.30-16.00 Tiedonhankinta (kirjasto) M-L Timperi
Ti 15.5 klo 13.00- 14.15 Äidinkielen ja raportin kirjoittamisen ohjeistus ( Merja ja Minna)
To 15.5 klo 14.30-16.00 Tiedonhankinta (kirjasto) M-L Timperi
Tiedonhankintaan osallistutaan vain kerran voit itse valita osallistutko 19.4 tai 15.5. On hyvä, että sinulla olisi aihe tai ainakin aihealue selvillä ennen tiedonhankintaan osallistumista.
Valmiin seminaarityön palautus Tabulaan 3.9.2018 tai 10.10.2018.
Seminaarityöstä ei ole suullista esitystä. Työtä hyödynnetään opinnäytetyön ideapaperin tekemiseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö kannattaa tehdä samasta aiheesta, kun tuleva opinnäytetyö. Seminaarityön puitteissa voi paneutua aiheeseen ja selvittää lähdeaineistoa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- työn sisältö liian suppea
- raportti ei ole kirjoitettu ohjeiden mukaisesti - paljon virheitä ja puutteita
- rajaus epäselvä,
- otsikointi ei vastaa luvun sisältöä
- kielelliseen ilmaiosuun liittyviä ongelmia paljon

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin

Siirry alkuun