Hoitotyön toiminnot arjessa (4op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT66-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2018 - 15.10.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2018 - 16.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hanna Viitala
- Riikka Huttunen
- Minna Talvitie
- Vastuuhenkilö
- Riikka Huttunen
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00CT66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää yksilövastuisen hoitotyön periaatteet ja osaa toimia omahoitajana
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Sisältö (Opintojakso)
-Ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
-Yksilövastuinen hoitotyö
-Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
-Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
-Saattohoidon periaatteet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 26.11.2018
Portfolion palautus ennen kokeen arviointia.
Uusinnat tenttiterraariossa
1. uusinta 10.12.- 16.12.2018 Linkki:
2. Uusinta xxx Linkki:
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo.
OSA 2 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, tabulatyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, seminaari 25.10. torstai-aamu (pakollinen)
Oppimateriaalit
Tenttikirjat: Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita . 1-157
Suositeltava kirjallisuus
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Ergonomiaan; Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Ravitsemukseen: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Painehaavaan liittyvää: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
Estä painehaava- Duosecimin verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
Saattohoitoon liittyvään: Hyvän saattohoidon suositukset.2011. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health : 2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 108 tuntia. Luentoja 26 tuntia, josta ravitsemustiedettä 2 tuntia ja hoitotyötä 24 tuntia, pienryhmätyötä 12 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 70 tuntia. Itsenäisen työn osuus linjataan orientaatiotunnilla.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista osista
OSA 1 Hoitotyö
OSA 2 Pienryhmätyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan.
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.
Osaa luetella saattohoidon periaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Yhdistää teoreettisen osaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.