Promotion of Health and Functional Ability (3cr)
Code: 7K00CT68-3020
General information
- Enrolment period
- 17.09.2018 - 14.10.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.10.2018 - 22.11.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maija Koivunen
- Irmeli Pekkinen
- Elisa Airikkala
- Ilona Jylhäsalo
- Taina Ojaniemi
- Person in charge
- Elisa Airikkala
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Course
- 7K00CT68
Objectives (course unit)
The student
- is able to describe health promotion as a part of nursing;
- knows the importance of mental health for individuals, groups and communities and recognises the different levels of mental health care;
- knows the impact of becoming ill on the well-being of the individual and the family;
- gains skills in order to observe and discuss issues related to mental well-being of individuals and families;
- takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits herself/himself to the goal-oriented problem-solving process in small-group education;
- is able to describe the connection between mental factors and health;
- knows the mental development of different ages.
Content (course unit)
- health promotion in nursing
- protective and risk factors in mental health, different levels of mental health
- impact of illness on the well-being of individuals and families, illness in crises, steps in crisis
- addiction as a complex phenomenon and prevention of harmful addiction
- recognition of issues related to addictions
- recognition of one’s own attitudes
- human mental activity and behavior
Prerequisites (course unit)
none
Location and time
Pakollinen läsnäolo sekä hoitotyön että psykologian osuuksien orientaatioihin.
Exam schedules
Osa 1. Hoitotyön tentti, ryhmätentti.
Osa 2. Psykologian tentti, ryhmätentti.
Uusinnat tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Assessment methods and criteria
Osa 1 Hoitotyö 1op. Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta)
Osa 2. Psykologia 1op. Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta)
Osa 3. Pienryhmätyöskentely 1op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama, ryhmätyöt, opintokäynti/luennot.
Opetusmenetelmät voivat muuttua.
Learning materials
Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Käypähoitosuositus: Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus
Käypähoitosuositus: Alkoholiongelmaisen hoito
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Muu opettajan jakama tenttimateriaali ja luennot
Student workload
3 op = 3 x 27h = 81h
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81h, josta itsenäisen opiskelun osuus on 55h.
Further information
Pakollinen läsnäolo sekä hoitotyön että psykologian osuuksien orientaatioihin.
24.10 Hengitysmessut. Osallistumisesta lisätietoa orientaatiotunnilla.
Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita