Siirry suoraan sisältöön

Graafisten käyttöliittymien ohjelmointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5G00BD72-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2017 - 26.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.01.2018 - 30.04.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 42
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Kari Naakka
Vastuuhenkilö
Hanna Kinnari-Korpela
Opintojakso
5G00BD72

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa:
- Määritellä ja suunnitella graafisen käyttöliittymän
- Toteuttaa suunnitellun käyttöliittymän olio- ja grafiikkakirjastoa käyttäen
- Soveltaa herätepohjaisuutta ja rinnakkaisuutta käyttäliittymän toteutuksessa
- Arvioida käyttöliitymän käytettävyyttä

Sisältö (Opintojakso)

Käyttöliittymän suunnittelu ja yleiset suunnitteluperusteet, vaatimusmäärittely ja käyttötapakuvaus. Mallintaminen. Käyttöliittymän rakenneosat ja herätepohjaisuus. Luokka- ja graafiikkakirjastot, tyypillisimmät ohjelmarungot. Käytettävyysnäkökohdat.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

C/C++ programming.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssista ei järjestetä tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tuntiharjoitukset ja harjoitystyö.
Tarkempi pisteytys kurssin Tabulassa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, tuntiharjoitukset, kotitehtävät, harjoitustyö.

Oppimateriaalit

soveltuvin osin:
· Sinkkonen, Kuoppala, Parkkinen ja Vastamäki. Käytettävyyden
psykologia. ISBN 951-826-574-7. IT Press 2002.
· Kalima A. (toim) Graafisen käyttöliittymän suunnittelu. ISBN 951-762-
328-8. 1996.
· Wiio A. Käyttäjäystävällisen sovelluksen suunnittelu. ISBN 951-826-
763-4. IT Press 2004.
· Horrocks I. Constructing the User Interface with Statecharts. Addison-
Wesley 1999. ISBN 0-201-34278-2.
· Blanchette J., Summerfield M. C++ GUI programming with Qt 4.
Prentice Hall, 2006. 537 s. ISBN 0-13-187249-4.
· Cumming et.al. Programming with gtkmm. 368 s. 2006.
· Chapman D. Teach Yourself Visual C++ 6 in 21 Days. ISBN 0-692-
31240-9. 1998 tai Bates J., Tompkins T. Visual C++ 6. Ohjelmoijan
käsikirja. IT Press 1999. ISBN 951-826-025-7.
· McKay E.N. Developing User Interfaces for Microsoft Windows. ISBN 0-
7356-0586-6. 1999.
· Dennis A., Wixom B. H. Systems Analysis and Design. ISBN 0-471-
24100-8. John Wiley & Sons, 2000.
· Dix A. et al. Human Computer Interaction. 2 ed. ISBN 0-13-239864-8.
2000.
· Pierce J. et al. Human-Computer Interaction. ISBN 0-201-62769-8.
1994.
· Sams teach yourself Android application development in 24 hours.
Lauren Darcey, Shane Conder. 2010.
· Pro Android 3. Satya Komatineni, Dave MacLean, and Sayed Y.
Hashimi. 2011.
· The Busy Coder's Guide to Android Development. Mark L. Murphy.
2008.
· http://developer.android.com/sdk/index.html.
· http://developer.nokia.com/Resources/Tools_and_downloads/Other/Flowella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunnit ja itsenäinen työ n. 150h

Sisällön jaksotus

Käyttöliittymän suunnittelu
- käytettävyys
- käyttäprofiilit, käyttötapakuvaus

Käyttöliittymän toteutus
- Android ymäristön käyttö
- käyttöliittymän rakenneosat ja herätepohjaisuus
- graafiset kirjastot
- tuntiharjoituksia perus UI-komponentteja käyttäen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Kansainvälisyys

N/A

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssimateriaalia Tabulassa
Graafisten käyttöliittymien suunnittelu ja toteutus. Käyttöliittymien
osat,
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia sekä ryhmätyönä
tehtäviä harjoitustöitä. Ohjelmointiympäristönä luennoilla käytetään
Android studiotaj ja mahdollisesti QT creatoria

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla ei ole käsitystä miten käyttöliittymät toimivat.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää graafisten käyttöliittymien yleiset suunnitteluperiaatteet ja pystyy rakentamään yksinkertaisen käyttöliittymän.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelia osaa suunnitella ja ohjelmoida käyttöliittymän, jossa on jotain käytettävyyten liittyviä asioita huomioitu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa suunnitella ohjelmoida erilaisia interaktioita käyttävän käyttöliittymän, jossa on huomioitu käyettävyys näkökohdat.

Siirry alkuun