Graafisten käyttöliittymien ohjelmointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5G00BD72-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2017 - 26.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.01.2018 - 30.04.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tietotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 42
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa:
- Määritellä ja suunnitella graafisen käyttöliittymän
- Toteuttaa suunnitellun käyttöliittymän olio- ja grafiikkakirjastoa käyttäen
- Soveltaa herätepohjaisuutta ja rinnakkaisuutta käyttäliittymän toteutuksessa
- Arvioida käyttöliitymän käytettävyyttä
Sisältö (Opintojakso)
Käyttöliittymän suunnittelu ja yleiset suunnitteluperusteet, vaatimusmäärittely ja käyttötapakuvaus. Mallintaminen. Käyttöliittymän rakenneosat ja herätepohjaisuus. Luokka- ja graafiikkakirjastot, tyypillisimmät ohjelmarungot. Käytettävyysnäkökohdat.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
C/C++ programming.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssista ei järjestetä tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tuntiharjoitukset ja harjoitystyö.
Tarkempi pisteytys kurssin Tabulassa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tuntiharjoitukset, kotitehtävät, harjoitustyö.
Oppimateriaalit
soveltuvin osin:
· Sinkkonen, Kuoppala, Parkkinen ja Vastamäki. Käytettävyyden
psykologia. ISBN 951-826-574-7. IT Press 2002.
· Kalima A. (toim) Graafisen käyttöliittymän suunnittelu. ISBN 951-762-
328-8. 1996.
· Wiio A. Käyttäjäystävällisen sovelluksen suunnittelu. ISBN 951-826-
763-4. IT Press 2004.
· Horrocks I. Constructing the User Interface with Statecharts. Addison-
Wesley 1999. ISBN 0-201-34278-2.
· Blanchette J., Summerfield M. C++ GUI programming with Qt 4.
Prentice Hall, 2006. 537 s. ISBN 0-13-187249-4.
· Cumming et.al. Programming with gtkmm. 368 s. 2006.
· Chapman D. Teach Yourself Visual C++ 6 in 21 Days. ISBN 0-692-
31240-9. 1998 tai Bates J., Tompkins T. Visual C++ 6. Ohjelmoijan
käsikirja. IT Press 1999. ISBN 951-826-025-7.
· McKay E.N. Developing User Interfaces for Microsoft Windows. ISBN 0-
7356-0586-6. 1999.
· Dennis A., Wixom B. H. Systems Analysis and Design. ISBN 0-471-
24100-8. John Wiley & Sons, 2000.
· Dix A. et al. Human Computer Interaction. 2 ed. ISBN 0-13-239864-8.
2000.
· Pierce J. et al. Human-Computer Interaction. ISBN 0-201-62769-8.
1994.
· Sams teach yourself Android application development in 24 hours.
Lauren Darcey, Shane Conder. 2010.
· Pro Android 3. Satya Komatineni, Dave MacLean, and Sayed Y.
Hashimi. 2011.
· The Busy Coder's Guide to Android Development. Mark L. Murphy.
2008.
· http://developer.android.com/sdk/index.html.
· http://developer.nokia.com/Resources/Tools_and_downloads/Other/Flowella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit ja itsenäinen työ n. 150h
Sisällön jaksotus
Käyttöliittymän suunnittelu
- käytettävyys
- käyttäprofiilit, käyttötapakuvaus
Käyttöliittymän toteutus
- Android ymäristön käyttö
- käyttöliittymän rakenneosat ja herätepohjaisuus
- graafiset kirjastot
- tuntiharjoituksia perus UI-komponentteja käyttäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Kansainvälisyys
N/A
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssimateriaalia Tabulassa
Graafisten käyttöliittymien suunnittelu ja toteutus. Käyttöliittymien
osat,
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia sekä ryhmätyönä
tehtäviä harjoitustöitä. Ohjelmointiympäristönä luennoilla käytetään
Android studiotaj ja mahdollisesti QT creatoria
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla ei ole käsitystä miten käyttöliittymät toimivat.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää graafisten käyttöliittymien yleiset suunnitteluperiaatteet ja pystyy rakentamään yksinkertaisen käyttöliittymän.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelia osaa suunnitella ja ohjelmoida käyttöliittymän, jossa on jotain käytettävyyten liittyviä asioita huomioitu.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa suunnitella ohjelmoida erilaisia interaktioita käyttävän käyttöliittymän, jossa on huomioitu käyettävyys näkökohdat.