Rakenteiden mitoitus 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00BD53-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2018 - 20.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennustekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija oppii teräsbetoni-, puu-, ja teräsrakenteiden mitoitusperusteet. Opiskelija ymmärtää tavanomaisten betoni-, puu- ja teräsrakenteiden toiminnan ja osaa mitoittaa palkin ja keskeisesti puristetun pilarin.
Sisältö (Opintojakso)
Teräsbetoni: betoni ja betoniraudoitteet materiaalina, säilyvyys, rasitusluokat, suojaus ja mitoitus.
Puu: Lujuusluokat, kuormien aikaluokat, käyttöluokat, palkit, pylväät.
Teräs: Teräsrakentamisen vaiheet, markkinat ja kustannukset, teräs materiaalina, mitoitusperusteet, konepajavalmistus, kuljetus ja asennus.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ensimmäinen välikoe pidetään puuosiosta loka-marraskuun vaihteessa 2018. Toinen välikoe pidetään teräs- ja teräsbetoniosiosta joulukuussa 2018. Uusinnat ja korotukset yleisinä uusintatenttipäivinä vuoden 2019 talvella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisällöstä on noin 3/5 puuta, 1/5 terästä, 1/5 teräsbetonia. Ensimmäinen välikoe pidetään puuosiosta loka-marraskuun vaihteessa 2018. Toinen välikoe pidetään teräs- ja teräsbetoniosiosta joulukuussa 2018. Kaikkien materiaalien kokeet pitää suorittaa hyväksytysti (= vähintään 1/3 osan oikeellisuus). Eri materiaalien painoarvo kokonaisarvosanaan painottuu sisältöosuuksien suhteessa.
Puuosuudessa tehdään palautettavia harjoitustehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä annetaan harjoitustehtävän yhteydessä. Puurakenteiden työt arvioidaan asteikolla 0-6. Töistä pitää suoriutua hyväksytysti (= vähintään 1/3 osan oikeellisuus kokonaismaksipistemäärästä). Harjoitustöillä voi maksimissaan saada 0,5 arvosanayksikön korotuksen opintojakson kokonaistenttiarvosanaan. Myöhästyneitä töitä ei oteta vastaan. Jos henkilöllä on ennen välikoetta ko. välikoeaihepiirin kuuluvan asiasisällön lähiopetustunneista vähintään 66% läsnäolo, hänen kokeensa arvioidaan.
Jos jokin materiaalitentti (puu, teräs tai teräsbetoni) ei tule hyväksytysti suoritettua, vain sen voi uusia uusintakokeessa, mutta silloin sen osan maksimiarvosana on 3. Uusinnassa voi uusia myös koko opintojakson, jolloin tentin maksimiarvosana on 5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
demonstraatiot
harjoitukset
tentti
ongelmalähtöinen opiskelu
harjoitustyö
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettava materiaali
Sähköisessä muodossa:
-Puurakenteiden lyhennetty suunnitteluohje
-Teräsrakenteet 2013-sähköinen materiaali
-Teräsbetonirakenteet pruju
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 70h. Itsenäistä opiskelua 50h.
Sisällön jaksotus
Sisällöstä on noin 3/5 puuta, 1/5 terästä, 1/5 teräsbetonia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla opiskellaan juuri olennaisimpia asioita rakennesuunnittelijalta vaadittavien käytännön työelämätaitojen osalta.
Lisätiedot
Kirjallisuus: Luentomoniste
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täyttää läsnäolovaatimuksen, mutta arviointikriteerit 1-5 eivät täyty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.