Professional English for Radiographers (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7R00BI14-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.07.2018 - 05.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.08.2018 - 11.11.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Röntgenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Metsäportti
- Opintojakso
- 7R00BI14
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
Sisältö (Opintojakso)
-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2
Aika ja paikka
August - September 2018
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Written exam:
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen lopputentti
Suullinen esitys
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
Kontaktitunneille valmistautuminen
Itsearviointi
Aikatalulujen noudattaminen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktitunnit, itsenäinen opiskelu, yhteistoiminnallinen opiskelu ja verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
Tabula learning environment
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit, joilla läsnäolovelvollisuus 80%. Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset radiografia-alan kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin kontaktitunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- kontaktitunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava
suoritus)
- kirjallinen lopputentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Part of the course can be accomplished in a more independent manner provided that certain prerequisites are met. More info at the beginning of the course in the orientation lesson.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi T1 - K5. Läsnäolo kontaktitunneilla. Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin. Itsenäiset tehtävät. Suullinen esitys.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää radiografian perussanastoa.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
- selvittää radiografisten tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.