Siirry suoraan sisältöön

Äitiys- ja naisenhoitotyö (4op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT87-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2018 - 07.11.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.10.2018 - 08.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hanna Viitala
Tarja Ratia
Raakel Viheroksa
Helinä Roto
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7K00CT87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida raskaus- ja lapsivuodeajan sekä naistentauteja sairastavan asiakkaan ja hänen perheensä terveyttä ylläpitävää ja edistävää hoitotyötä asiakaslähtöisesti, kokonaisvaltaisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi asiakkaan kanssa seksuaali-ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen elämänkaaren aikana
- osaa tukea ja ohjata perheitä vanhemmuuteen kasvussa ja terveellisissä elintavoissa, tunnistaa perheen tarpeita, voimavaroja ja tukiverkostoja moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa naistentautien sekä raskausajan, synnytyksen ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- tietää tavallisimmat raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen toipumiseen liittyvät häiriöt ja tavallisimmat naistentaudit

Sisältö (Opintojakso)

- nainen gynekologisena potilaana elämänkaaren eri vaiheissa
- sairaanhoitaja seksuaaliterveyden edistäjänä sekä parisuhteen ja vanhemmuuteen kasvun tukijana
- naistentautien, raskausajan, synnytyksen ja lapsivuodeajan lääkehoito
- raskaus- ja lapsivuodeaika, synnytyksen vaiheet ja hoito, raskauden aikainen ja synnytyksen jälkeinen seuranta, ohjaus ja hoito
- terveelliset elintavat ja päihteettömyys raskaus- ja imetysaikana
-imetyksessä tukeminen, synnyttäneen äidin, vastasyntyneen ja perheen hoitotyö
- tavallisimmat raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen toipumiseen liittyvät häiriöt
- tavallisimmat naistentaudit

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Aika ja paikka

Sijoittuu syksylle 2018 viikoille 46-51.
Äitiys- ja naisenhoitotyö 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 24h, 3h koe, 9h pienryhmätyöskentelyyn+ valmistautuminen pienryhmätehtäviin, tenttikirjallisuuteen perehtyminen 72h). Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää 9h kontaktia ja 18 h itsenäistä työtä. Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoivan harjoittelun tunneilla käsiteltävät sisällöt sisältyvät Äitiys - ja naisenhoitotyön teoriaopintojen tenttimateriaaliin ja itsenäinen osuus äitiyshoitotyön orientoivasta harjoittelusta osoitetaan tenttimateriaalin lukuun ja Baby Bakery synnytyksenhoitopelin pelaamiseen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

tentti 4.12 klo 9.30-11.45, uusintatentit Examissa tammikuu ja maaliskuu erikseen sovittavana viikkona.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sisältäen synnytys- ja naistentautiopin
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritetut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
-arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
arviointi hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

1. Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu. (sivut 18-23,38-58,73-111,116-133,185-186,205-207).
2. Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
3. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012. sivut 10-24.
4. Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
5. Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
6. Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
7. Kansaneläkelaitos (Kela 2018) www.kela.fi -> Lapsiperheen tuet
8. Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
9. Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
10. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
- Ihme& Rainton kirjan vaihtoehtona voi käyttää Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Äitiys- ja naisenhoitotyö 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen(sisältäen myös synnytys- ja naistentautiopin) ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 24h , 3h koe, 9h pienryhmätyöskentelyyn+ valmistautuminen pienryhmätehtäviin, tenttikirjallisuuteen perehtyminen 72h). Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää 9h kontaktia ja 18 h itsenäistä työtä. Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoivan harjoittelun tunneilla käsiteltävät sisällöt sisältyvät Äitiys - ja naisenhoitotyön teoriaopintojen tenttimateriaaliin ja itsenäinen osuus äitiyshoitotyön orientoivasta harjoittelusta osoitetaan tenttimateriaalin lukuun ja Baby Bakery synnytyksenhoitopelin pelaamiseen.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Äitiys- ja naisenhoitotyö
Osa 2 Äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyvät lääkelaskut
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoivan harjoittelun (1op) sisältö (osoitettu teoria/itsenäinen työskentely) on osa Äitiys- naisenhoitotyön tenttimateriaalia. Orientoivan harjoittelun tunnit tulee toteutua ennen Äitiys- ja naisenhoitotyön tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit
Hylätty (0)
- Äitiys-ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus - ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys -, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
- Ymmärtää äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä
- Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys – ja naisenhoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiyshoitotyön, naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys -, naisen- hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Siirry alkuun