Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT68-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2017 - 31.12.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 04.03.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Katriina Juvonen
Vesa Joutsen
Mirva Kolonen
Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Susanna Seitsamo
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7K00CT68

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen osana hoitotyötä
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle sekä tunnistaa mielenterveystyön eri tasot
- tietää sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin
- saa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin liittyviä asioita
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydetilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä

Sisältö (Opintojakso)

-terveyden kokonaisvaltainen edistäminen hoitotyössä
-mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät, mielenterveyden eri tasot
-sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen hyvinvointiin, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- riippuvuus moninaisena ilmiönä ja haitallisen riippuvuuden ehkäisy
- riippuvuuteen liittyvien asioiden tunnistaminen
- omien asenteiden tunnistaminen
- ihmisen psyykkinen toiminta ja käyttäytyminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Aika ja paikka

Toteutuu tammi-helmikuu 2018

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Hoitotyö: tentti, 21.02.2018 14.15 - 15.45, uusinnat ilmoitetaan erikseen
Psykologia: XXX

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi.
Osa 2. Psykologia. Numeerinen arviointi
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, ryhmätyöt, vierailijaluennoille ja koulutuksiin osallistuminen, terveystapahtuman järjestäminen

Oppimateriaalit

Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit ja käypähoito-suositukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81. Luentoja 24 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 57 tuntia

Sisällön jaksotus

Osa 1: Hoitotyö
Osa 2: Psykologia
Osa 3: Pienryhmätyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma täydentyy tarvittavilta osin kurssin aikana.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Alimman hyväksytyn kriteerit eivät täyty.
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai tehnyt pyydettyjä tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Siirry alkuun