Hoitotyön tutkimus (2op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT90-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.01.2018 - 13.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.04.2018 - 31.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
Sisältö (Opintojakso)
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
Aika ja paikka
14.3.2018 klo 10.15-11.45 Toteutetaan verkkokeskusteluna
20.3.2018 klo 10.15-14.45
27.3.2018 klo 8.30-11.45
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Varsinainen suoritus kirjallinen paritehtävä.
Uusinta suoritus sähköisessä tenttiympäristössä (ajat tarkentuvat opintojakson alkaessa).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen.
Kirjallinen paritehtävä, itsearviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Parityöskentely lähiopetustunneilla (läsnäolo erittäin suotavaa).
Ryhmätyöskentely.
Kirjallinen tehtävä.
Oppimateriaalit
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kylmä, J ja Juvakka, T. Laadullinen terveystutkimus
Vilkka, H. Tutki ja kehitä, soveltuvin osin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö yhteensä 54 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Paritehtävää työstetään osittain oppitunneilla, joten läsnäolo erittäin suotavaa (pakollista).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelija kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä