Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoito äkillisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK54-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2018 - 19.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maaret Salminen
Hanna Viitala
Stiina Storvik-Sydänmaa
Anne Mäenpää
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00BK54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- syventää ammatillista osaamistaan äkillisesti sairastuneen ja kirurgista hoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa tunnistaa lapsen ja perheen tarpeet ja terveyshaasteet ja osaa ohjata ja tukea lasta ja hänen perhettään

Sisältö (Opintojakso)

- terveen lapsen kasvun ja kehitys
- lapsen ja perheen tukeminen, ohjaus, kommunikointimenetelmät ja leikki hoitotyössä
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- sairaan vastasyntyneen hoitotyö
- tehohoitoa vaativan ja äkillisesti sairastuneen lapsen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa sairauksissa
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- lasten kaltoinkohtelu
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.

Aika ja paikka

13.8.-21.12.2018, Tampere

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ajankohdat
-Osa 1
16shlas1: Lääkehoidon tentti 16.8., uusinnat viikoilla 37 ja 41 examissa
16shlas2: Alkutentti examissa vko 33, uusinnat viikoilla 37 ja 41 examissa
-Osa 2 Alkuutti hoitotyön 1 tentti: 17.9. uusinnat viikoilla 40 ja 45 examissa
-Osa 3 Akuutti hoitotyön 2 tentti: 19.9. uusinnat viikoilla 40 ja 45 examissa
-Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet 17.9. ja 19.9., uusinnat viikoilla 40 ja 45 examissa
-Osa 6 Lääkelaskujen tentti: 17.9., uusinta 19.9.Tentti, uusinnat viikoilla 40 ja 45 examissa
-Osa 7 Nesteohjelmatentti: 17.9., uusinta 19.9.Tentti, uusinnat viikoilla 40 ja 45 examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5
Osa 1 Lasten hoitotyö 1
- 16shlas2 alkutentti ja 16shlas1 lääkehoidon tentti: numeerinen arviointi
Osa 2 Lasten akuutti hoitotyö
-Akuutti hoitotyön 1 tentti; numeerinen arviointi, osallistuminen opetukseen
Osa 3 Lasten hoitotyö
-Akuutti hoitotyön 2 tentti; numeerinen arviointi, osallistuminen opetukseen
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
-läsnäolo tunneilla, arviointi hyväksytty/hylätty, integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
Osa 5 Pienryhmätyöskentely: 5a hoitosuunnitelma, 5b lääke/nestehoito, 5c kuolemaseminaari,
5d elvytys, 5e leikin ohjaus
-hyväksytty/hylätty
Osa 6 Lääkelaskut
-arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 7 Nesteohjelma
-arviointi hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaari, toiminnalliset menetelmät

Oppimateriaalit

- Verkkokurssit
- Muu tunneilla osoitettu materiaali.
- Hoitotyön suositukset
- Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila. 2012. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanomapro. Helsinki.
-tabulassa erikseen ilmoitettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä (4 x 27 h)108 h

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
-Pienryhmätyöskentelyihin pakollinen aktiivinen osallistuminen. Poissaolosta ja korvaavasta suorituksesta sovitaan opettajana kanssa.
Opiskelija arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan. Opiskelija antaa rakentavaa palautetta ryhmän jäsenille. Opintojakson kirjallinen palaute tehdään ja palautetaan leikin ohjaus-seminaarissa, jossa opiskelijat pienryhmittäin arvioivat omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä ja koko ryhmänä.
- Pienryhmien tutoropettajat: R1 Anne Mäenpää, R2 Stiina Storvik-Sydänmaa, R3 Anne Mäenpää ja
R4 Stiina Storvik-Sydänmaa,

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa merkittäviä puutteita
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta
Pienryhmätyöskentely Hylätyn kriteerit
Opiskelijan työskentely:
Tehtäviin valmistautuminen on toteavalla tasolla ja tehtävien taustatiedot on koottu yksittäisistä, irrallisista tiedoista.
Tuo oman näkökulman esiin huomioimatta muita ryhmän jäseniä.
Ei ole valmistautunut annettuihin tehtäviin.
Havainnoi omaa toimintaansa ryhmässä niukasti tai huomio on keskittynyt vain omaan toimintaan.
Ei noudata aikatauluja.
Opiskelija ei osallistu vaadittaviin lähiopetuksiin eikä tee vaadittavia sovittuja korvaavia tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Siirry alkuun