Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3041

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.09.2018 - 16.10.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.11.2018 - 21.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla Markkanen
Maija Koivunen
Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Maija Koivunen
Opintojakso
7K00BC61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää

Sisältö (Opintojakso)

- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Aika ja paikka

Sosiaaliturva: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Psykologia: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Ohjausosaaminen: aloitusluennolla ja seminaarissa läsnäolovelvollisuus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Psykologia: ryhmätentti lukujärjestyksen mukaan. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Sosiaaliturva: tentin / tehtävän ajankohta tarkentuu orientaatiotunnilla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjausosaaminen:
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää. Tehtävä sisältää TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin potilasohjauksesta sekä seminaariesityksen. Tarkemmat ohjeet tehtävästä ensimmäisessä tapaamisessa.
Psykologia: ryhmätentti lukujärjestyksen mukaan. Hyväksytysti suoritettu tehtävä. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Sosiaaliturva: numeerinen arviointi 0-5, arviointiperusteet tarkentuvat orientaatiotunnilla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, itsenäinen työskentely verkossa, seminaari

Oppimateriaalit

Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita
Sosiaalipolitiikka:
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Ohjausosaaminen 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaaliturva 2op

Lisätietoja opiskelijoille

Sosiaaliturva: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Psykologia: aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus
Ohjausosaaminen: aloitusluennolla ja seminaarissa läsnäolovelvollisuus
Toteutussuunnitelma täydentyy syksyllä -18

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellista tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteteisiin liittyviä laaja-alaisa kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena

Siirry alkuun