Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: NN00CX59-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.10.2017 - 15.12.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2018 - 18.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Palvelumuotoilu (Service Design) on käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kehittämisen työkalu. Se ammentaa taustateoriansa muotoilun maailmasta ja yhdistää muotoiluajattelun liiketoiminnan kehittämiseen. Keskiössä on asiakkaan osallistaminen osaksi kehittämistyötä.
Opintojakso on verkkokurssi ja suoritetaan kokonaisuudessaan verkossa. Opiskelumateriaali on kokonaisuudessaan kurssialustalla. Kurssiin kuuluvat tehtävät voidaan suorittaa omaan työhön sovellettuna, mikäli omasta organisaatiosta löytyy projekti, johon tehtäviä voidaan linkittää.
Opiskelija:
- ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia
(service design, design thinking, business development)
- hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä
(palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, kysymysten laatiminen)
- osaa määritellä ja rajata ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin
- ymmärtää fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet (ennakkoluulojen käsittely, olettamat)
Sisältö (Opintojakso)
Kurssikokonaisuus rakentuu teorian ja tekemisen ympärille, sillä palvelumuotoilun periaatteet oppii parhaiten tekemällä. Kurssi sopii erinomaisesti suunnittelu- ja kehittämistyöstä kiinnostuneille, asiakastyössä toimiville sekä kehittämisprojektin johtamisesta kiinnostuneille. Kurssi on avain asiakas-/käyttäjäkeskeisen ajattelutavan omaksumiseen.
1. Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
2. Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
3. Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- avoin mieli ja uteliaisuus
- halu oppia ja kehittää uusvanhalla tavalla
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Student masteres the service design process and can use the most relevant tools.
Student masteres the process of analysing the results and turning them into practical solutions/ recommendations.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija osoittaa harjoitusten ja pohdintojen avulla hallitsevansa kurssilla esitellyt palvelumuotoilun prosessit, toteutustavat ja keskeiset työkalut. Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä päätelmiä muotoiluprosessin tuloksista ja suosittaa ratkaisuja kehittämistoimiksi.
Opintojakso on hylätty jos opiskelija ei voi osoittaa oppineensa kurssin tavoitteet ja/ tai aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen ja tehtäviin puuttuu.
Aika ja paikka
Kurssi toteutetaan 15.1.-18.3.2018. Ilmoittautumiset viimeistään 15.12.2017 mennessä, jotta kutsut kussialustalle Eliademyyn voidaan lähettää hyvissä ajoin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssiin ei kuulu tenttiä. Kurssitehtäviä on mahdollista täydentää annetussa aikataulussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu hyväksytty/hylätty -periaatteella. Hyväksytty suoritus tarkoittaa:
- teoriaosuuksiin tutustumista
- tehtävien tekemistä ja palauttamista ajallaan, tarvittaessa täydentämistä annetussa aikataulussa
- palaute- ja arviointiosuuden täyttämistä ajallaan
- sekä muiden kurssilaisten tehtävien lukemista ja kommentointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkossa. Tarvittaessa opiskelija voi sopia valmentajan kanssa tapaamisen.
Osan kurssista voi suorittaa ekskursiolla Tanskaan (2 pvä/2op). Tarkemmat tiedot matkasta ja ilmoittautumiset kurssialustalla kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on viisi opintopistettä (tuntimäärä 135). Kurssi suoritetaan verkossa ja on mahdollista mukauttaa opiskelijan aikatauluun ajalla 15.1. - 18.3.2018. Tehtävät ovat ajastettuja, joten niiden tekemiseen ja palauttamiseen on hyvä varata aikaa 6-10 tuntia/tehtävä.
Mikäli opiskelija osallistuu kahden päivän ekskursiolle Tanskaan, korvaa hän tällä osan kurssin tehtävistä. Matkakustannuksiin TAMKin tutkinto-opiskelijat saavat 100€ tuen, muutoin reissu on omakustanteinen. Matkalle pääsee mukaan max.10 opiskelijaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkossa. Alustana toimii Eliademy. Tarvittaessa opiskelija voi sopia valmentajan kanssa tapaamisen.
Osan kurssista voi suorittaa ekskursiolla Tanskaan (2 pvä/2op) - lisätietoja valmentajalta ja kurssialustalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssitehtävät voi halutessaan linkittää oman organisaationsa kehittämisprojektiin. Tästä sovitaan kurssin alussa valmentajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Palvelumuotoilu (Service Design) on käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kehittämisen suuntaus, joka on nostanut päätään viime vuosien aikana. Se ammentaa taustateoriansa muotoilun maailmasta ja yhdistää muotoiluajattelun liiketoiminnan kehittämiseen. Keskiössä on asiakkaan osallistaminen osaksi kehittämistyötä.
Kurssi on verkkokurssi.
Opiskelija:
- ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development)
- hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys)
- osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin
- ymmärtää fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet
Kurssin valmentaja: tanja.verho@tamk.fi
Y-kampuksen vastuuvalmentaja: leena.varis@tamk.fi
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty vaatii kaikkien kurssin tehtävien suorittamisen annetussa ajassa ja vaaditulla tasolla sekä aktiivisen osallistumisen alustalla käytävään keskusteluun.