Metsänhoidon vaihtoehdot ja kannattavuus (6 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH13-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.04.2018 - 31.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.08.2018 - 16.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää metsänomistajien erilaisten tavoitteiden sekä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen metsänhoidon ratkaisujen ohjaajana
-tuntee puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla
-tuntee erilaiset metsien kasvatuksen ja uudistamisen vaihtoehtoiset menetelmät ja niiden perustelut ja osaa soveltaa niitä erilaisiin tilanteisiin
-tuntee ratkaisujen vaikutuksen puuntuotannon kannattavuuteen ja osaa tehdä kannattavuusvertailuja eri vaihtoehtojen välillä
- osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja
- tietää miten metsänkäsittelymenetelmän valinta vaikuttaa puunkorjuuseen
- tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot
-tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (Opintojakso)
Metsien hoidon tavoitelähtöisyys, kotimaisten puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla, metsien kasvatus ja uudistaminen erikoistilanteissa (esim. erirakenteiskasvatus, 2- jaksoiset metsät, sekametsät), metsätalouden kannattavuuden laskenta, metsänkasvatussimulaattorin käyttö, metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Aika ja paikka
1. lähijakso la 6.10.
2. lähijakso pe 26.10. ja la 27.10.
3. lähijakso pe 9.11. (tentti) ja la 10.11
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti pe 9.11. luentoaikana. Vaihtoehtoisesti tenttiterraariossa myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Etätehtävät 60 %
Tentti 40 %
Osallistuminen lähijaksoille (minimi 80 %)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus. Menetelmät ja kannattavuus. Metla. Metsäkustannus.
Hynynen, J., Valkonen, S. & Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus. Metla.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. 2014. Metsänhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio.
Valkonen, S., Siren, M. & Piri, T. 2010. Poiminta- ja pienaukkohakkuut – vaihtoehtoja avohakkuille. Metsäkustannus Metla.
Valkonen, S. 2017. Metsän jatkuvasta kasvatuksesta. Metsäkustannus.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus. Joen Forest Consulting. Bookwell.
Laki metsälain muuttamisesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 36 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja etätehtävien teko n. 124 tuntia
Sisällön jaksotus
1. Metsänkasvatuksen vallitsevat käytännöt ja vaihtoehtoiset tomintatavat (la 6.10.)+ ennakkotehtävä
2. Erirakenteiskasvatus - poiminta- ja pienaukkohakkuut (pe 26.10. ja la 27.10.)+ etätehtävä
3. Kannattavuuslaskenta ja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen taloudellinen vertailu (la 10.11)+etätehtävä
4. Metsäkasvatuksen riskit, erityisesti metsätuhot ja metsän taudit (etäopiskeluna pääosin)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailu LuKen Vesijaon tutkimusalueelle LuKen tutkijan johdolla
Maastokohteita eri toimijoiden metsissä
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätiedot
Opsia muutettu 2016: tarkennettu kestävyyden eri näkökulmat oppimistavoitteisiin
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on suuria tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä eikä hän osaa käytännössä soveltaa tietojaan. Opiskelija ei osaa tehdä nykyarvolaskelmia eikä soveltaa kannattavuuslaskentaa metsätalouden vaihtoehtojen vertailuun. Opiskelija ei tunne metsänkasvatuksen riskejä eikä tunnista erilaisia metsätuhoja tai niiden aiheuttajia.
Opiskelija ei ole palauttanut etätehtäviä ja/tai ei ole saanut hyväksyttävää arvosanaa verkkotentistä.
Opiskelija on osallistunut alle 80 % lähiopetuksesta (enemmän kuin yksi 8 tunnin lähipäivä poissaoloja)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija osaa tehdä kannattavuuslaskentaa MOTTI-simulaattorin avulla perustasolla. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsin kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijakoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna erilaisia kirjallisia lähteitä. Opiskelija on hyvin perillä erilaisista metsätuholaisista ja -taudeista sekä muista metsänkasvatuksen riskeistä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja kuvata metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija hallitsee metsänhoitosuositukset ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Hän on myös perehtynyt hyvin uusimpaan erirakenteiskasvatusta koskevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää em. tietoja metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija osaa kannattavuusslaskennan perusteet ja osaa käyttää MOTTI-metsänkasvatussimulaatttoria eri metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden arvioimiseen ja vertailuun ja pystyy arvioimaan tulosten merkitystä ja luotettavuutta monipuolisesti. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, retkeilyillä ja harjoituksissa.