Puunhankinnan suunnittelu ja logistiikka (10 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH52-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.04.2018 - 01.06.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 20.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää teollisuuden puunhankinnan hankintalähteet, suunnittelun eri tasot ja ymmärtää eritasoisten suunnitelmien merkityksen puunhankinnan ohjauksessa
- osaa laatia puunhankinnan operatiivisia suunnitelmia ja resurssilaskelmia
-ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet puunhankinnassa
- ymmärtää toiminnan seurannan ja mittaamisen merkitykset ja osaa soveltaa käytettyjä mittareita toiminnan ohjauksessa ja muutoshallinnassa (mm. kansainvälinen metsäsertifiointi)
- osaa laatia katkonnanohjaustiedoston ja testata sen toimivuuden
-tietää eri puutavaran varastointimenetelmien merkityksen puuraaka-aineen laadun säilymiselle
- tietää eri organisaatioiden puukaupan tueksi tarjoamat metsänomistajapalvelut.
Sisältö (Opintojakso)
Hankintalähteet ja niiden ominaispiirteet, puunhankinnan suunnittelun eri tasot, matematiikkaa (simulointi, optimointi), puunhankinnan tavoitteiden muodostuminen, resurssilaskenta, operatiivisten suunnitelmien laatiminen ostolle, korjuulle ja kuljetukselle, sähköinen puukauppaympäristö (puukauppa.fi), yrittäjien tietojärjestelmät (LogForce, WoodForce), toiminnan mittarit ja niiden periaatteet, varantojen ja varastojen rooli puunhankintaketjussa, aptien teko ja testaus, eri varastointimenetelmät ja niiden laatuvaikutukset, puukaupan tukipalvelut, metsäsertifiointi puunhankinnan tukena
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.
Aika ja paikka
Aloitus 10.9. viimeinen kontaktitunti (tentti) 12.12.
Viikolla 42 (itsenäisen opiskelun viikko) ja 43 (First osallistuminen) ei ole kontaktiopetusta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Välitentti 30.10.
Lopputentti 12.12.
Uusintatentit metsän uusintapäivissä marras- ja joulukuussa (välitentti) ja tammi- ja helmikuussa)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen vaatii hyväksytyn arvosanan jokaisesta osasuorituksesta. Eri osasuorituksien painoarvot ovat seuraavat:
- tentit 30 % (välitentti 10 %, lopputentti 20 %)
- harjoitukset 40 % (esitys 5 %, kirjallisuuskatsaus 25 %, excel- ja Puuvirta harjoitukset 10 %)
- tutoriaalit ja aktiivisuus 30 %
Pakollisia osuuksia ovat vierailut, vierailijaluennot, harjoitustyöt, esitykset. Pakollisissa on oltava läsnä vähintään 70 %.
Jos pakollisia harjoituksia ei tee ilmoitetussa aikataulussa, niin tämä laskee opintojakson arvosanaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pbl (tutoriaalit, luennot, harjoitukset, tehtävät, vierailut/vierailijat ym)
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ja kirjallisuus kerrotaan opintojakson Tabula työtilassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja n. 60 h
harjoituksia itsenäisesti ja ohjatusti n. 50 h
Vierailuja/vierailijoita n. 30 h
Itsenäistä opiskelua n. 120 h
Sisällön jaksotus
Kaksi Pbl-sykliä:
1.Puunhankinnan operaatiot ja niiden johtaminen vko 37~44
2.Puunhankinnan suunnittelu vko 44~50
Kummassakin syklissä harjoituksia mm. Puuvirta oppimisympäristössä. Harjoitusten palautus opintojakson aikana.
Kirjallisuuskatsausta tehdään opintojakson kontaktiopetuksen aiheiden aikataululla.
Lukupiiri johtamiseen liittyen viikolla 40
Opiskelijat laativat esityksen ja siihen liittyvän taustamateriaalin jostain puunhankinnan aihepiiristä. Esitykset pidetään viikoilla 48.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuja/vierailijoita puunhankinnan eri organisaatiosta
Lisätietoja opiskelijoille
1. syklin harjoitukset ovat PBL-syklin lisäksi seuraavat:
- Puuvirta harjoitukset (puukauppa, korjuu, kaukokuljetus, puunhankinnan ketju)
- Katkonnanohjausharjoitus Ponssen OptiOffice ohjelmalla
- Luentoihin, harjoituksiin, vierailijoihin/vierailuihin ja annettuun materiaaliin liittyvä verkkokeskustelu
2. Syklin harjoitukset ovat PBL-syklin lisäksi seuraavat:
- Puutase harjoitus
- Vuosisuunnittele harjoitus
- Luentoihin, harjoituksiin, vierailijoihin/vierailuihin ja annettuun materiaaliin liittyvä verkkokeskustelu
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei palauta opintojakson pakollisia harjoituksia
Opiskelijan ei saa hyväksyttyjä osasuorituksia eri arviointiosuuksista.
Opiskelija ei ole tutustunut opintojaksolla osoitettuihin materiaaleihin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suorittaa opintojaksolla annetut tehtävät pääsääntöisesti annetussa aikataulussa. Harjoituksissa ja tenteissä hän osoittaa tietävänsä suomalaisen puunhankinnan vaiheet ja niiden oleellisimmat ominaispiirteet.
Hän osoittaa osaavansa tehdä puunhankinnan eri vaiheiden suunnitelmia.
Hän osoittaa tutustuneensa opintojaksolla osoitettuihin oppimateriaaleihin.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suorittaa opintojaksolla annetut tehtävät annetussa aikataulussa. Harjoituksissa ja tenteissä hän osoittaa tietävänsä suomalaisen puunhankinnan vaiheet ja niiden ominaispiirteet sekä ohjaustarvetta aiheuttavat haasteet.
Hän osoittaa osaavansa tehdä puunhankinnan eri vaiheiden suunnitelmia ja arvioida suunnitelmien käyttökelpoisuutta.
Hän osoittaa tutustuneensa opintojaksolla osoitettuihin oppimateriaaleihin ja pystyy hyödyntämään lukemaansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suorittaa opintojaksolla annetut tehtävät annetussa aikataulussa. Harjoituksissa ja tenteissä hän osoittaa tietävänsä suomalaisen puunhankinnan vaiheet ja niiden ominaispiirteet sekä ohjaustarvetta aiheuttavat haasteet ja kehittämiskohteet, sekä viimeaikoina tehdyt ratkaisut kehittämiselle.
Hän osoittaa osaavansa tehdä puunhankinnan eri vaiheiden suunnitelmia, arvioida suunnitelmien käyttökelpoisuutta ja muokata suunnitelmia tarvittaessa toimivammaksi.
Hän osoittaa tutustuneensa opintojaksolla osoitettuihin oppimateriaaleihin ja pystyy hyödyntämään lukemaansa, ja lisäksi hän osoittaa oman tiedonhakunsa avulla laajentaneensa osaamistaan puunhankinnan eri osa-alueista.