Metsä yhteiskunnassa (6 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BG87-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.10.2018 - 15.11.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.11.2018 - 20.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eeva Sundström
- Jukka Suominen
- Jenni Kokkarinen
- Pirjo Puustjärvi
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Eveliina Asikainen
- Opintojakso
- 6M00BG87
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-ymmärtää metsäsektorin taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen merkityksen alue- ja kansantaloudessa
-tietää metsäsektorin ja metsien käytön historian ja tulevaisuuteen vaikuttavat toimintaympäristön muutokset Suomessa
-ymmärtää metsien käyttöä ohjaavien instituutioiden, ohjauskeinojen ja lainsäädännön taustan ja vaikutuksen metsien käyttöön
-tietää miten metsävaratietoa tuotetaan ja osaa käyttää metsäalan tilastoja
-tietää millaisia mahdollisuuksia Suomen metsät tarjoavat eri käyttömuodoille
-tuntee yleisellä tasolla metsien yhteiskunnallista merkitystä eri maantieteellisillä alueilla.
Sisältö (Opintojakso)
Perehtyminen metsien ja metsäinstituutioiden historiaan sekä metsäsektorin alue- ja kansantaloudellisen merkitykseen ja metsävaratiedon tuottamiseen tilastojen, kirjallisuuden ja luentojen avulla. Metsäsektorin tulevaisuuskuvien ja metsän eri käyttömuotoihin liittyvien mahdollisuuksien hahmottelu. Metsätilastojen ja metsäsektoriin liittyvien aineistojen käyttö
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.
Arviointi kohdistuu tutoriaalityöskentelyyn (20%), oppimispäiväkirjaan (30%), parityöhön (HYV) ryhmätyöhön (20%), ja tilastotieteen tenttiin (30%). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Vierailu Serlachius-museoihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu, parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ryhmätyö metsän ja yhteiskunnan suhteista eri aikoina, ajankohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset, tutoriaalityöskentely.
Oppimateriaalit
Opintojakson lukupiireihin on julkaistu ohjeellinen kirjalista. Keskeisiä lähteitä ovat
- Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
- Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2). Metsäkustannus.
- Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän. Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.
- Hetemäki, Lauri ym. 2011 Murroksen jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja harjoitukset, tutoriaalit 5h, lukupiirit 4-6h, vierailu Serlachius-museoihin 9h, tilastotieteen luennot ja harjoitukset 21h, tilastotieteen tentti 3h, itsenäinen opiskelu n. 100h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan Jenni Kokkarisen kanssa.
Lisätiedot
OPS muutos 2016 : tarkennettu oppimistavoitteisiin kestävyyden eri näkökulmat
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.