Skip to main content

Biodiversity of Forest Ecosystems (5 cr)

Code: 6M00BG58-3007

General information


Enrolment period
01.01.2018 - 04.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.03.2018 - 08.04.2018
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Pirjo Puustjärvi
Person in charge
Pirjo Puustjärvi
Course
6M00BG58

Objectives (course unit)

The student:
-knows the main functions of forest ecosystems and the basics of disturbance and succession dynamics of natural forests
-knows the significance of living and dead trees for forest organisms
-knows the classification of biotopes in Finland on general level and understands the significance of different biotopes for natural biodiversity
-knows the effects of forestry on the endangerment of forest species and biotopes in Finland
- knows threatened forest species and groups of species, their habitat requirements and the reasons for their population decline
- knows the current state of forest biodiversity protection, challenges and methods of protection

Content (course unit)

The species composition, structure and function of forest ecosystems. The disturbances and successions in natural forests. Living and dead trees as habitats for forest species. Biotopes and their significance for biodiversity. The impacts of forestry on the decline of endangered forest species and biotopes. Habitat requirements of endangered forest species. Current state and challenges of forest biodiversity protection. The methods of forest biodiversity protection.

Assessment methods and criteria

Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3-4) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä(3).Mikäli osaamisessa puutteita niin opettaja voi velvoittaa tulemaan lopputenttiin.

Parityö ja sen esitys voi vaikuttaa arvosanaa korottavasti/laskevasti yhdellä pykälällä.
Lopputenttiin osallistumalla voit yrittää korottaa arvosanaa hyvä (3)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Itsenäinen tiedonhankinta, etätehtävät, luennot

Learning materials

Keto-Tokoi, P. ja Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit

Student workload

Lähiopetus 32 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h

Content scheduling

Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta
1. Luonnonmetsä
2. Metsälajit ja niiden elinympäristöt
3. Metsäluonnon luontotyypit
4. Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Ei ole

International connections

Ei ole

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistu ryhmätapaamisiin. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puuttetita.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ryhmäkeskustelut
Hyvä (3)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet. Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja sekä tuoda keskusteluun mahdollisesti uusia avauksia.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Lopputentti
Kiitettävä (5) / Hyvä (4)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti

Go back to top of page