Biodiversity of Forest Ecosystems (5 cr)
Code: 6M00BG58-3007
General information
- Enrolment period
- 01.01.2018 - 04.03.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.03.2018 - 08.04.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
-knows the main functions of forest ecosystems and the basics of disturbance and succession dynamics of natural forests
-knows the significance of living and dead trees for forest organisms
-knows the classification of biotopes in Finland on general level and understands the significance of different biotopes for natural biodiversity
-knows the effects of forestry on the endangerment of forest species and biotopes in Finland
- knows threatened forest species and groups of species, their habitat requirements and the reasons for their population decline
- knows the current state of forest biodiversity protection, challenges and methods of protection
Content (course unit)
The species composition, structure and function of forest ecosystems. The disturbances and successions in natural forests. Living and dead trees as habitats for forest species. Biotopes and their significance for biodiversity. The impacts of forestry on the decline of endangered forest species and biotopes. Habitat requirements of endangered forest species. Current state and challenges of forest biodiversity protection. The methods of forest biodiversity protection.
Assessment methods and criteria
Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3-4) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä(3).Mikäli osaamisessa puutteita niin opettaja voi velvoittaa tulemaan lopputenttiin.
Parityö ja sen esitys voi vaikuttaa arvosanaa korottavasti/laskevasti yhdellä pykälällä.
Lopputenttiin osallistumalla voit yrittää korottaa arvosanaa hyvä (3)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Itsenäinen tiedonhankinta, etätehtävät, luennot
Learning materials
Keto-Tokoi, P. ja Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Student workload
Lähiopetus 32 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h
Content scheduling
Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta
1. Luonnonmetsä
2. Metsälajit ja niiden elinympäristöt
3. Metsäluonnon luontotyypit
4. Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Ei ole
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osallistu ryhmätapaamisiin. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puuttetita.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ryhmäkeskustelut
Hyvä (3)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet. Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja sekä tuoda keskusteluun mahdollisesti uusia avauksia.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Lopputentti
Kiitettävä (5) / Hyvä (4)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti