Saksan kielen alkeet (5 op)
Toteutuksen tunnus: NK-1-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.06.2018 - 31.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 21.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne Kerttula
- Opintojakso
- NK-1
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso A1.
Saksan kielen alkeiskurssi on tarkoitettu opiskelijoille, joilla ei ole aiempia opintoja kielessä tai vain kohdekielen vähäiset peruskoulutiedot. Kurssilla opiskellaan ja harjoitellaan työelämän yleisimpien asiointitilanteiden kieltä ja kielen perusrakenteita sekä tutustaan työelämän tapakulttuuriin.
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa tuottaa kieltä työelämän yleisimmissä asiointitilanteissa
- osaa kertoa yrityksiin/työpaikkaan liittyvää pääinformaatiota
- osaa kielen perusrakenteet
- tuntee kielialueen kulttuurieroja ja vuorovaikutustapoja sekä pystyy ottamaan niitä huomioon omassa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Miten viestin työelämän yleisimmissä asiointitilanteissa ja mitkä ovat suullisen viestinnän ominaispiirteet?
Miten työ- ja tapakulttuurien erot vaikuttavat suulliseen viestintään?
Mikä on maantuntemuksen merkitys asioitaessa kohdekielisten henkilöiden kanssa?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssi sisältää kaksi osatenttiä, joiden ajankohdat ilmoitetaan kurssin alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
suulliset ja kirjalliset harjoitukset
pari- ja pienryhmäharjoitukset
verkkoharjoituksia
tentit
Oppimateriaalit
Fahrplan 1,Tekstit ja sanastot sekä Kielioppi- ja harjoituskirja (Eva Kauppi - Heli Simon).
Kappaleet 1 – 6
- Lisäaineistona on opettajan valitsema materiaali Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tunnit 1. ja 2. periodilla tiistaiaamuisin klo 8.15-10.45 sekä kahtena keskiviikkoiltana klo 17.00-19.30 lukujärjestyksen mukaisesti. Lähiopetuskerroilla
-"avataan" uudet kielioppiasiat ja syvennetään opittavaa asiaa harjoitusten avulla
- vahvistetaan sanaston ja kielen omaksumista mm. puheharjoitusten avulla
- harjoitellaan kuullunymmärtämistä
Kielitaitosi eri osa-alueita kehität tuloksellisellisimmin osallistumalla aktiivisesti ja säännöllisesti lähitunneille ja niillä oleviin harjoituksiin. Läsnäolovelvollisuus on 80% lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio sisältää myös viikoittaiset, tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Työyhteisön yleisimpiä keskustelutilanteita:
- tervehtiminen, esittäytyminen, esitteleminen
- itsestä kertominen (esim. koulutus, opiskelu)
- työpaikasta kertominen (pääasioita)
- ravimntolatilanne-
- small talk -perustilanteita
- kielioppin perusrakenteet (verbitaivutus preesensissä, sijamuodot + prepositiot ja niiden käyttöä, päälauseen sanajärjestys jne.)
- maantuntemusta ja työelämän tapakulttuuria
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Kansainvälisyys
Mahdollisuuksien mukaan saksankielisten vaihto-opiskelijoiden vierailut lähitunneilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi alkaa ti 28.8.2018 klo 8.15.
Opetustila on aina Kuntokatu 3, B6-25.
Koska lisämateriaali on Tabulassa, on opiskelijan suositeltavaa pitää mukanaan läppäriä tai tablettia.
Kannattaa tuoda jo 1. opetuskerralle Oppimateriaalit-kohdassa mainitut oppikirjat ja valmistella kappale 1.
Saksan alkeiskurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka eivät ole aiemmin opiskelleet saksaa lainkaan tai ovat opiskelleet saksaa peruskoulussa korkeintaan 2 vuotta.
Huomio! Jos olet opiskellut saksaa lukiokurssien verran, valitsethan silloin elokuussa 2018 tai tammikuussa 2019 alkavan saksan jatkokurssin, jolla mm. kertaamme kieliopin perusteet, joten unohtamasi taidot tai epävarmat tiedot palautuvat vähitellen mieleesi. Luota siihen, että lukiokurssien unohtuneillakin tiedoilla ja niiden kertaamisella kurssin kuluessa pärjäät oikein hyvin saksan jatkokurssilla.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvosana 1 (min 50% tavoitteesta)
Opiskelija selviytyy opintojaksolla käsitellyissä helpoissa kielenkäyttötilanteissa välttävästi ja kykenee tuottamaan lyhyitä, usein vaikeasti ymmärrettäviä lauseita. Opiskelija kykenee käyttämään opintojakson keskeisiä rakenteita ja sanastoa välttävästi.
Opiskelija tuntee kielialueen tapakulttuuria.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvosana 3 (min 70% tavoitteesta)
Opiskelijalla on valmius soveltaa oppimaansa uusiin kielenkäyttötilanteisiin. Opiskelija hallitsee melko hyvin opintojakson keskeisen sanaston ja rakenteet. Puhe on pääosin ymmärrettävää, mutta käsiteltyjen rakenteiden käyttö on horjuvaa. Kieli sisältää perussanastoa ja hieman työyhteisön kielenkäyttötilanteissa tarvittavaa sanastoa. Opiskelija huomioi kielialueen tapakulttuuria omassa toiminnassaan kielellisissä perustilanteissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvosana 5 (min 90% tavoitteesta)
Opiskelija selviytyy hyvin työyhteisön helpoista peruskielenkäyttötilanteista ja kykenee välttämään viestejä onnistuneesti vastaanottajalle. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sanaston ja rakenteet ja tuntee jonkin verran työyhteisön peruskeskustelutilanteiden sanastoa. Opiskelija hyödyntää tapakulttuurin tuntemusta omassa toiminnassaan. Opiskelija hoitaa hyvin annetut tehtävät ja asenne opiskeluun on positiivinen.