Siirry suoraan sisältöön

Uudet viisasten kivet a) (15 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00BB26-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.06.2017 - 28.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 30.04.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
15 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Restonomi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Opettajat
Leila Kakko
Riitta Brännare
Tuija Heikkilä
Mikael Lindell
Tuula Niemi
Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Leila Kakko
Opintojakso
8T00BB26

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimustyön perusteet osio:
Tutkimusanalyysi 20%
Tutkimuksen toteuttaminen 80%
Kirjallisuus:
hyväksytty tenttisuoritus
Kehittäminen:
Ammatillinen osallistuminen (luennot/lähiopetus) 10 %
Itse- ja vertaisarviointi 10 %
Kehittämistehtävä (tiimi) 80 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot
-harjoitukset
-tiimityöskentely
-tutkimustyö
-kehittämis-/projektityö
-tentti

Oppimateriaalit

Tutkimustyön perusteet (3 op)
Virtuaaliaineisto (Tabulassa)
Heikkilä, Tarja. 2010 (tai uudempi). Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S., Remes P., Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. (tai uudempi painos)
Menetelmäopetuksen valtakunnallinen tietovaranto.
Kirjallisuus (5op)
Kirjallisuuspaketti (ohjeistus Tabulassa)
Kehittäminen (7op)
Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti. WSOYpro Oy. 2014, 3.painos
Muu materiaali kehittämistehtävän mukaan

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkimustyön perusteet (3 op):
Luennot 0,25 op
Itsenäinen työskentely ja tehtävät:
Tutkimusanalyysi (yksilötehtävä) 0,75 op,
Tutkimuksen toteuttaminen (tiimitehtävä) 2 op
Kehittämisprojekti (7 op)
Kirjallisuus (5op)

Sisällön jaksotus

Tutkimustyön perusteet (3 op)
Lähikerta 5.10. klo 16.30-20.00
Muilta osin tutkimustyön perusteet osion opetus on virtuaalista.
Mitä tutkimus on, tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
Mitä on määrällinen ja laadullinen tutkimus?
Miten tutkimusaineisto kerätään, kuvataan ja analysoidaan?
Miten tutkimuksen tulosten luotettavuutta arvioidaan?

Kirjallisuus (5op)
9.3 Torstai
klo 16.30 Kirjatentti

Kehittäminen (7 op)
12.1 Torstai
klo 16.30 Kurssin sisältö, tavoitteet ja tehtävät
Kehittämistehtävän ohjeistus
Tiimien muodostaminen, kehittämistehtävän aiheen valinta, työskentelyn aloitus
13.1 Perjantai
klo 9.00- 12.00 Megatrendit, ilmiöt ja heikot signaalit ja
tulevaisuuden tutkimusten kartoittaminen, parityö/tiimit
Ruokailu
klo 12-12.45 Aamun tiimityön purku
klo 13-15 Projektijohtaminen
14.1 Lauantai
klo 8.30- 10 Tiimityöskentelyä, tiimityöpaikan voitte valita.
Klo 10 -11 Kehittämistehtävän aiheen esittely tiimien valmentajille.
klo 11- 12 Tulevaisuuden tutkimus
Ruokailu
klo 12- 14.30 Tiimien ohjattu työskentely
Tiimien työskentelyä, ohjaus virtuaalisesti, sovittava tiimivalmentajan kanssa
2.2 Torstai
16.30-18 Luento
18-20 Tiimien ohjattu työskentely
3.2 Perjantai
klo 8.00- 9.00 Tiimityöskentelyä
klo 9.00- 12.00 Luentoja
klo 12.00 -13.00 Ruokailu
klo 12.30-16 Tiimityöskentelyä ja tiimien ohjausta
4.2 Lauantai
klo 8.30- 16 Projektisuunnitelmien esitys, tiimityöskentelyä ja tiimien ohjausta
Tiimien työskentelyä, ohjaus virtuaalisesti, sovittava tiimivalmentajan kanssa
10.3 Perjantai
klo 8.00 Tiimityöskentelyä ja ohjausta
klo 12-14 Vierailu luento
klo 14-16 Tiimityöskentelyä ja ohjausta
11.3 Lauantai
klo 8.30-14.30 Kehittämistehtävän purku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämään tehtävä tutkimus

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa tunnistaa ja määritellä tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet
-suoriutuu annetuista tehtävistä ohjatusti
-tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöi on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä
-osaa valita tutkimusmenetlmiä perustellen
-tarkastelee ja arvioi asioita laajasti
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa arvioida ja analysoida tutkimustuloksia
-osaa arvioida erilaisa ratkaisuvaihtoehtoja
-tarkastelee ja arvioi itseään sekä ammattialansa työyhteisöä
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.

Siirry alkuun