Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-29-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 30.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tapio Salomäki
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-29
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien yhteydessä on palautepäivämäärät
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
Enakkotehtävä kesä 2018. Arviointi Hyväksytty /Täydennettävä
Etätehtävät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, keskusutelu, pienryhmätyöskentely, vieraikukäynnit.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus Tabulassa 18ASOVP sivuilla, Tabula sivut avautuu elokuussa 2018
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
VP-moduli 8 op
Raijan osuus 4 op
Riikkaelinan osuus 4op
Sisällön jaksotus
Yhteinen aloitus syyskuussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
VP-modulin tavoitteet ja sisältö liittyy Asiakastyöharjoittelu II tavoitteisiin ja sisältöön.
Lisätietoja opiskelijoille
Kokonaisuus jakautuu 2 opettajan kesken
Riikkaelina Susipolku 4 op kehityspsykologinen näkökulma
Raija Yliniemi Varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulma 4 op
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Vastaukset eivät vastaa tehtäväksi antoa. Asiavirheitä huomattavan paljon. Sisältö suppea ja jäsentymätön.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Keskeiset käsitteet määritelty joskin suppeasti. Teksti referoivaa ja jonkin verran jäsntymätöntä. Mahdollisesti,joitakin asia virheitä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Keskeiset asiat käsitelty monipuolisesti ja jäsentyneesti. Omaa kokemuksen, näkemysten reflektointia suhteessa annettuihin teemoihin. Pedagoginen osaaminen tulee hyvin esille mm. käsitteiden käytössä ja soveltamisessa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi. Selkeä asioiden argumentointi sekä kriittinen asioiden tarkastelu sekä tekstin omakohtaisuus sekä persoonallinen ja innovatiivinen ote. Pedagoginen osaaminen näkyy erittäin hyvin mm. käsitteiden käytössä ja soveltamisessa.