Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-29-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 30.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tapio Salomäki
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S-29

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävien yhteydessä on palautepäivämäärät

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
Enakkotehtävä kesä 2018. Arviointi Hyväksytty /Täydennettävä
Etätehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, keskusutelu, pienryhmätyöskentely, vieraikukäynnit.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus Tabulassa 18ASOVP sivuilla, Tabula sivut avautuu elokuussa 2018

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

VP-moduli 8 op
Raijan osuus 4 op
Riikkaelinan osuus 4op

Sisällön jaksotus

Yhteinen aloitus syyskuussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

VP-modulin tavoitteet ja sisältö liittyy Asiakastyöharjoittelu II tavoitteisiin ja sisältöön.

Lisätietoja opiskelijoille

Kokonaisuus jakautuu 2 opettajan kesken
Riikkaelina Susipolku 4 op kehityspsykologinen näkökulma
Raija Yliniemi Varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulma 4 op

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Vastaukset eivät vastaa tehtäväksi antoa. Asiavirheitä huomattavan paljon. Sisältö suppea ja jäsentymätön.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Keskeiset käsitteet määritelty joskin suppeasti. Teksti referoivaa ja jonkin verran jäsntymätöntä. Mahdollisesti,joitakin asia virheitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Keskeiset asiat käsitelty monipuolisesti ja jäsentyneesti. Omaa kokemuksen, näkemysten reflektointia suhteessa annettuihin teemoihin. Pedagoginen osaaminen tulee hyvin esille mm. käsitteiden käytössä ja soveltamisessa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi. Selkeä asioiden argumentointi sekä kriittinen asioiden tarkastelu sekä tekstin omakohtaisuus sekä persoonallinen ja innovatiivinen ote. Pedagoginen osaaminen näkyy erittäin hyvin mm. käsitteiden käytössä ja soveltamisessa.

Siirry alkuun