Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CW19-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2016 - 10.02.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 18.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Putous
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S00CW19

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Sisältö (Opintojakso)

- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus

Aika ja paikka

25.1 ip Kiintymyssuhdenäkökulma
20.2 ip Nuoruus
21.2 ap Traumat
23.2. ip "Yli sukupolvien"
24.2 ip Psykologiateeman reflektio
24.4. ap Vanhuus + vanhuusvälitehtävän purku
15.5 ap+ip Workshopin kokoaminen
18.5 Workshopit (integroitu sosiaalialan ammatillisten työmenetelmien kanssa)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

15.5 ap+ip Workshopin kokoaminen
18.5 Workshopit

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Lähiopetuskerroille osallistuminen
- Välitehtävien suorittaminen hyväksytysti
- Workshoppien työstäminen ja toteutus

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Workshopin työstäminen ja toteuttaminen
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt

Oppimateriaalit

Suomeksi
Lähteitä voivat olla mm. seuraavat:
Sinkkonen & Kalland : Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen.2011.WSOY.
Sinkkonen & Kalland : Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. 2001. WSOY.
Becker-Weidman A & Shell D (toim.), 2008, Auta lasta kiintymään, Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyssuhdehäiriön hoidossa
Broberg, Almqvist & Tjus: Kliininen lapsispsykologia luku 5, Kiintymyssuhdeteoria, s.116-134
Sue Gerhardt, 2008: Rakkaus ratkaisee, varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle,
Silvén Maarit (toim.), 2010 Varhaiset ihmissuhteet, Polku lapsen suotuisaan kehitykseen
Malinen & Alkio ( toim.) Paripsykoterapia ja parisuhteen kätketyt mahdollisuudet. 2010. Väestöliitto.
Niemelä P, Siltala P, Tamminen T, 2003, Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus
Rusanen Erja, 2011, Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys.
Kuusinen, Tuija ja Lintunen, Leena: “Parisuhde ja kiintymyssuhdeteoria” Psykologia 1/2000, s.83-89.
Veikkola, Eija-Liisa:”Perheen kohtaaminen – kiintymyssuhdeteorian näkökulma” Perheterapia 3/2004,s.35-46.
Väestöliitto. Parisuhdetietoa ammattilaisille. Kiintymyssuhde ja parisuhde. http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/parisuhdetietoa-ammattilaisille/tietoa_parisuhdeammattilaisille/pariterapian_teorioita/kiintymyssuhdeteoria/
Sonia G.Austrian: Developmental Theories Through the Life Cycle
McKinsey Crittenden P. 2008, Attachment, parenting and child safety
Attachment and the Processing of Social Information Across the Life Span: Theory and Evidence
Fraley, R.C. 2010. A Brief Overview of Adult Attachment Theory and Research. Essee. University of Illinois http://internal.psychology.illinois.edu/~rcfraley/attachment.htm
Rothschild Babette, Traumaterapia turvalliseksi, ”Matkalla eheäksi ja eläväksi”, Traumaterapiakeskuksen loppuraportti 1999-2002
Pettersson Paula, Lapsi matkalla eheämmäksi ja elävämmäksi, ”Matkalla eheäksi ja eläväksi”, Traumaterapiakeskuksen loppuraportti 1999-2002
Suokas-Cunliffe Anne, 2006, Lapsuuden kompleksisen traumatisoitumisen seuraukset aikuisuudessa, Yleislääkärilehti 5-6/2006
Suokas-Cunliffe Anne, 2006, Trauma – omaan elämäntarinaan yhdistymätön mielen loinen, Yleislääkärilehti 5-6/2006

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op=127h
Lähiopetusta: 28h
Muu työskentely: 107h

Sisällön jaksotus

25.1 ip Kiintymyssuhdenäkökulma
20.2 ip Traumat
21.2 ap Nuoruus
Seksuaalisuusvälitehtävä
24.2 ip Psykologiateeman reflektio
(28.3 Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät kerralla saatte vanhuusvälitehtävän, joka on integroitu psykologiaan. Tämä tehdään 24.4 ip opetuskerralle)
24.4. Vanhuus + vanhuusvälitehtävän purku
15.5 ap+ip Workshopin kokoaminen
18.5 Workshopit (integroitu sosiaalialan ammatillisten työmenetelmien kanssa)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1-2: Kuvaileva osaaminen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

2-3 Jäsentynyt ja soveltava osaaminen

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

4-5 Arvioiva, kriittinen ja kehittävä osaaminen

Siirry alkuun