Lastensuojelu ja perhetyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-30-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 31.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 23.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 7 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anssi-Pekka Udd
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Opintojakso
- 7S-30
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja arjessa
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta ja ilmiöitä lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Sisältö (Opintojakso)
- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, ammatillisuuden rajat ja jaksaminen, tehtävärakenne, työyhteisössä toimiminen, moniammatillinen verkostotyö
- Kokemuksia asiakkuudesta, lapsi- ja perhekeskeisyys, varhainen tuki, lastensuojelun perhetyö, perhekuntoutus, oppilashuolto
- Hoito- ja kasvatustyö laitoshuollossa, arkilähtöisyys, dialogisuus, yhteisöllisyys,
- Kriisiprosessi, traumatisoituminen, vuorovaikutustraumatisoituminen, traumataustan huomioiva työote
-Sosionomin asiakastyömenetelmäopintojen tavoitteellinen ja suunnitelmallinen soveltaminen yksilö- ja ryhmänohjauksessa
- Yhteisvastuu, arkilähtöisyys, dialogisuus, hoito- ja kasvatustyö sekä pedagogiikka laitoshuollossa
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdetyö, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, lähisuhdeväkivalta, monikulttuurisuus, kehitysvammaisuus, lapsi ja vanhemman vankeusrangaistus, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, yrittäjänä lastensuojelussa tai muut työelämästä nousseet aiheet
- Lastensuojelua koskevat lait ja niitä koskevat tiedonhankintataidot, palvelujärjestelmä, asiakasprosessi, vaikuttavuus lastensuojelussa
- Ajankohtainen tutkimustieto
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamissalkun palautus 23.5.2017
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäisten tehtävien tekeminen
Lähikertoihin osallistuminen
Osaamissalkun tekeminen ja palauttaminen 23.5.2017
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Itsenäinen verkkotyöskentely
Ryhmätyöskentely verkossa
Aktivoivat tehtävät
Alan tapahtumiin osallistuminen
Oppimateriaalit
TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S-30 Lastensuojelu ja perhetyö 2017 (16aso), EI avainta
KIRJALLISUUTTA YM.
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2015.
- Rönkkö, L. & Rytkönen, T. (2010): Monisäikeinen perhetyö
- Vehviläinen, S. (2014): Ohjaustyön opas- yhteistyössä kohti toimijuutta.
- Järvinen,R., Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M. & Virolainen,A. (2012): Perheen parhaaksi
- Työmenetelmät- ja välineet: Lastensuojelun käsikirja
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (STM)
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit ym.
- Tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Osaamissalkkuun liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 8 op=216 h
LÄHIOPETUS: 1,5 op= 3 x 8 h + 8 h (Sija ry:n päivä)+ 8 h Suomi 100-päivä = 40 h
ITSENÄINEN: 6,5 op=176 h
Sisällön jaksotus
25.1. MENNESSÄ ITSENÄISET TEHTÄVÄT:
- Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- Perhepalvelun monet muodot
- Osallisuuden muodot lastensuojelussa - kokemusasiantuntijuus
25.1. LÄHIOPETUS: Perhepalvelujen monet muodot/Kokemusasiantuntijuus
25.1.-15.2. ITSENÄINEN TYÖSKENTELY:
- Avohuolto
- Sijaishuolto
15.2. LÄHIOPETUS: Lapsi ja perhe lastensuojelun ja perhetyön asiakkaana
15.2.-15.3. ITSENÄINEN TYÖSKENTELY
- Monialaisuus
- Laatu, vaikuttavuus, kehittäminen ja tulevaisuus
HUOM!! LA 11.3. SUOMI 100 - SIJAISHUOLLON PÄIVÄ METSOSSA (mahdollisuus tehdä tästä Erityiskysymys-osion tehtävä)
15.3. LÄHIOPETUS: Lastensuojelun laatu, kehittäminen ja tulevaisuus - seminaari/Välitehtävän purku
15.3.-16.4. ITSENÄINEN TYÖSKENTELY
- Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupuminen ja jaksaminen
16.4.-23.5. ITSENÄINEN TYÖSKENTELY
- Osaamissalkun työstäminen ja palautus
HUOM! 16.5. SIJA RY:N LAITOSHUOLLON PÄIVÄ PAKKAHUONEELLA (mahdollisuus tehdä tästä Erityiskysymys-osion tehtävä)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työkokemuksen huomioiminen mahdollista - keskustelu A-P Uddin kanssa ennen HyväHot hakemusta!
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteys Erityiskysymys-tehtävän osalta - mm. osallistuminen 16.5. Sija Ry:n Lastensuojelupäivään ja Suomi 100 Lastensuojelupäivään 11.3.
Työelämävierailijat lähikerroilla
Lisätiedot
KESÄOPINTOINA 2014 VOI SUORITTAA 1 OP. Opintojakso on kohdistettu pääsääntöisesti sosiaalialan kolmannen vuoden opiskelijoille.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia