Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00CV46-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.05.2017 - 07.08.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.08.2017 - 22.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Osaamisyksiköt
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Opettajat
- Satu Kylmälä
- Mirva Kolonen
- Vesa Heikkinen
- Opintojakso
- NY00CV46
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
Sisältö (Opintojakso)
Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessi ja menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.
Aika ja paikka
Startti 11.8. klo 10-11.30
Kontaktikerrat la 12.8. klo 8.30-15.30 ja pe 6.10. klo 8.30-15.30
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- tehtävät ja projektit
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- hyväksytyt harjoitustehtävät, tarkemmat perusteet löytyvät verkkokurssilta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Oppimateriaalit
Löytyy verkkototeutukselta Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- 135 h, vaatii sitoutumista projektin totetuttamiseen, kolme lähikertaa ja lisäksi toimeksiannon vaatima läsnäolo
Sisällön jaksotus
Kts. Tabula
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- sovitaan yksilökohtaisesti tarpeen mukaan
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- harjoitustyö tehdään joko omaan organisaatioon tai ulkopuoliselle toimeksiantajalle
Kansainvälisyys
- vieraskielinen lähdemateriaali
Lisätietoja opiskelijoille
Pakollinen läsnäolo lähikerroilla ja toimeksiantajan projektiin sitoutuminen ja sen läpi vieminen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki toteutuksen harjoitustehtävät ja osoittanut tuntevansa palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät. Harjoitustehtävissään ja kehittämisprojektissa hän on osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua sekä sitouttanut asiakkaat ja sidosryhmät mukaan kehitystoimintaan.